Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilmer-och-tv-serier
Läst 1395 ggr
Gittan
0

Ny film: Django Unchained

Django Unchained är en amerikansk western från 2012, skriven och regisserad av Quentin Tarantino. I rollerna finns bland andraJamie Foxx, Christoph Waltz och Leonardo DiCaprio. Filmen hade premiär den 25 december 2012 i Nordamerika.

Sverigepremiären kommer att ske 18 januari 2013

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Har sett lite reklam för den i teven

JanGBG
1

Då blir det att gå och se den! Vad roligt det ska bli?

Det är ju bara några dagar kvar?

Tror jag ska ta ett "stort barnbarn" med mig, först gå på "Kina resturang" och äta någon god varmrätt samt "fritterade bananer med glass" till efterrätt. Sedan bio. Sedan köra hem barnbarnet.

Farfar betalar!

[peter54]
0

Jag vill också se den. Jag hörde en recension på radion igår och den gavs rätt bra omdömen, det mest negativa var frosseriet i blod.

Jag tänkte efter att ha hört recensionen att just det där med blod är något man skulle kunna tidbestämma filmer utifrån.

I gamla westernfilmer går det inte hål i folk överhuvudtaget när de blir skjutna, därefter kom en period där det blev en liten prick på skjortan. Sedan kom en större "plump" där skottet träffade och nästa steg var att hela kroppen blev en blodig yta. Nuförtiden ska det vara litervis med blod bara någon skär sig i fingret.

Rätt fånigt och onödigt, men filmvärlden är skev i såna sammanhang. Jag undrar alltid när jag ser det varför regissörer och producenter väljer att göra så. Jag tror inte att det är vad folk helst vill se. Man kan ju jämföra engelska och amerikanska deckare. De flesta verkar föredra de mindre våldsamma och oblodigare engelska deckarna framför de amerikanska.

Vi håller just nu på att förklara för våra barn när de ser slagsmål på film att en enda sån snyting endera dödar eller skadar en människa för livet. Ljudet av slag är också något vi försöker berätta för barnen om, att det inte låter som när man slår en planka mot en stor fiskkropp när man får en käftsmäll, det låter i stort sett ingenting.

JanGBG
0

Jag har varit några film team behjälpliga på skjutbannan.

Skulle aldrig vilja vara skådespelare eller något annat i den branschen.

PRATA OM KLASSSAMHÄLLE ! Där är det skillnad på folk och folk.

Gittan
0

Har någon sett filmen?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

byggarn30
0

Ja, jag har sett den och tycker den är bra. Lite mycket blodsprut kanske. Men en bra film om man kan bortse från det. Bättre än "aliens and cowboys" imho. Glad

Snäckbönan
0

Django Unchained är ett mästerverk, magstark, men en underbart ornamenterad skröna. Berättelsen är så fantastisk att man känner att den kunde vara verklig, verkligheten överträffar ju ibland dikten! Ovanliga grepp, väldigt spännande, fysiskt extremt radikal (på slutet blir det som en symfoni av blod, vilket är det enda negativa med filmen, Tarantino får sitt  lystmäte, men man blundar och förlåter honom, man får intala sig att skytten tillfälligt kommit in i någon form av envis psykos som inte vill ge med sig) .

Den är oerhört inkännande med alla karaktärer. Man kommer personligheterna in på livet och de är skildrade på ett sätt som känns sant i förhållande till tidsepoken. Ingenting känns tillgjort. Några överfantastiska tillfälligheter får man svälja för den goda historiens skull, men som sagt, verkligheten överträffar ibland dikten så det funkar.

Miljön och estetiken i bilderna är på  högsta  nivå!

Detta är en sådan film man kan se flera gånger bara för att den håller så hög konstnärlig nivå. Den är pampig!

Musiken är överflödande och helt underbar! Det är en film som ger guldkant på tillvaron!