Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilm-och-serie
Läst 3399 ggr
Gittan
0

Henry Fonda

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Henry Fonda var ättling till holländska nybyggare som hade grundat staden Fonda i delstaten New York.

Henry Fonda

Henry Fonda föddes den 16 maj 1905 i Grand Island, Nebraska. När han var sex månader flyttade familjen till Omaha. Fadern startade en tryckerirörelse där. Tanken var sedan att Henry Fonda skulle bli journalist, men han blev kontorist istället.

En vän till familjen skulle förändra allt. Hon frågade Henry Fonda om denne ville medverka i en amatörteateruppsättning. Det var 1925 och familjevännen var moder till den då ett-årige Marlon Brando.

Från 1929 blev det småroller på Bradway. Genombrottet kom 1934 i The Farmer Takes a Wife. Han åkte sedan till Hollywood och det blev en filmversion av pjäsen. Efter ett par år blev han en riktig stjärna och karaktärsskådespelare. Henry Fonda spelade alltid en rakryggad och ärlig person. När han då fick rollen som den onde mördaren i Sergio Leones Harmonica - en hämnare blev det en chock för alla som beundrade Henry Fonda. Filmen blev en flopp, men Henry Fonda ansåg själv att hans tolkning av den psykopatiske revolvermannen Frank var en av hans bästa prestationer någonsin.

Henry Fonda dog den 12 augusti 1982 i Bel Air, Los Angeles. Han efterlämnade två barn, Jane och Peter. Dessa blev också skådespelare.

Westernfilmer med Henry Fonda

• Jesse James 1939
  • Folkets hjälte - Young Mr. Lincoln (1939)
  • Drums Along the Mohawk (1939)
  • The Return of Frank James (1940)
  • Möte vid Ox-oket - The Ox-Bow Incident (1943)
  • My Darling Clementine (1946)
  • Fort Apache (1948)
  • The Tin Star (1957)
  • Warlock (1959)
  • The Deputy (1959)
  • Så vanns vilda västern - How the West Was Won (1962)
  • The Rounders (1965)
  • A Big Hand for the Little Lady (1966)
  • Welcome to Hard Times (1967)
  • Stranger on the Run (1967)
  • Duellen i Firecreek - Firecreek (1967)
  • Harmonica - en hämnare - Once Upon a Time in the West (1968)
  • Duellen i Cheyenne - The Cheyenne Social Club (1970)
  • There Was a Crooked Man… (1970)
  • Mitt namn är Nobody - My Name Is Nobody (1973)

Källa: Svenska Wikipedia 5 december 2012

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Jag har aldrig varit direkt förtjust i hans filmer. Däremot i dotterns filmer

JanGBG
0

Jo, men t.ex Tin Star och Möte vid OX- oket är väl bra västern filmer.

Gittan
0

Jag gillar hans filmer.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

JanGBG
0

Jo, Jo Gittan det var en stillig kar i sin ungdom, även när han blev litte äldre.

EvaG
0

En fantastisk skådespelare, men jag kommer främst ihåg honom från en icke vilda västernfilm utan från Sista sommaren. Det blev hans sista film och han spelade mot dottern Jane och mot Katrine Hepburn. För mig en helt oförglömlig film.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

JanGBG
0

Är det där dom åker motorbåt ?