Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettmänniskan-i-västern
Läst 2820 ggr
EvaG
0

Pokerspel

Hur många av er har någon gång spelat poker? Vad tycker ni om det kortspelet?

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
0

Jag har spelat och tycker det är ganska kul

Wassago
0

Hej!

Jag spelar ca 2 tim/dag å älskar det! Glad

Wassago
0

Apropå poker.. DEt sägs ju att Wild Bill Hickock (osäker på stavningen) sköts i ryggen vid ett parti poker, på hand hade han kåk  2 Ess å tre åttor eller om det var tvärt om, i vart fall så kom  ju den handen att kallas Dead mans hand. Finns det något belägg för att den historien är sann, någon som vet??

Leffe
0

Par i svarta ess och åttor, det femte kortet är inte känt

Wassago
0

Aha, så var det kanske! Glad

EvaG
0

Men många säger att det var en kåk.

[SimonK]
0

Kan inte så mycket om poker…

[stblues35]
0

Har bara spelat litegrand men har ett kit häthemma men det har aldrig blivit av att man sätter sig och spelar!:)

EvaG
0

Jag kommer aldrig att bli en bra spelare för man måste "känna" korten för att vinna i långa loppet. Så går jag aldrig in för det.

Wassago
0

Spelar mest nätpoker Texas holdém, men där går det skapligt! Glad Spelar in några hundra extra till kassan i månaden! Taskig tim peng kanske men jag tycker det e så kul! Kommer aldrig att bli nåt proffs men så länge man har koll på sin spelarnivå så går det bra

EvaG
0

#10 Se det som en hobby och fritidssysselsättning.

Wassago
0

Exakt Eva, ser det som en hobby som faktiskt betalar sej även om det e småpengar, men hur många hobbys går plus? Skrattande

Leffe
0

Hittade den här gamla tråden. Ni som läser på sajten i dag hur är det med er och pokerspel?

Wassago
0

Jag spelar fortfarande mina två tim per dag… Texas får blodet att pulsera! :)

JanGBG
0

Obestämd Vild Bill kännaren och författaren Richard.O Conner, anger i sin bok att det var Par i Ess och Åttor samt en Dam.

Men jag har också på annat håll läst Leffes uppgift, så frågan är öppen om Damen.

Jo, jag har spelat poker, alltid förlorat, har inget "Poker face" är totalt oduglig i alla kortspel.

"Död mans hand", "Död mans grepp" vet jag vad det kommer från.

Men "Död mans skugga" var kommer det ifrån?

medde
0

Wassago! Men så kul att träffa på dig härinne. Det får jag väl göra fler gånger hoppas jag.. Puss i påsk kompis!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Laban01]
0

Angående "En död mans hand" som tidigare var uppe, så har jag alltid hört att det femte kortet skulle ha varit en röd dam. Men det finns väl ingen som vet vilket kort det verkligen var, utan det kommer nog att spekuleras i all oändlighet. Obestämd

Min egen erfarenhet av poker sträcker sig mest till klädpoker, men av nån anledning så var jag aldrig speciellt bra på det. Lite osäker på om det berodde på otur med korten, att man var lite "lullig" eller om det var med flit… Skrattande

JanGBG
0

SkämsBäste Laban

Kompis, klädpoker är något helt fristående! Det vill jag inte prata offentligt om i min ålder, men det var roligt.

[Laban01]
0

Nej, vi kan prata om vanligt hederlig poker istället, fast det har jag inte så mycket vana av. Men jag spelade det på Facebook för nåt år sen, insatsen var noll kronor och "vinsten" exakt lika mycket. Det var rätt roligt, men jag tröttna efter några månader och har sen inte spelat det igen. Men det var rätt kul trots allt, men nerverna klarar inte av det… Cool

Wassago
0

Tack detsamma medde! ;)

Satt en gång i en spelhåla i Hamburg, potten var på över 25000kr, vi spelae i nästan fyra tim… kom tvåa, var ett underbart parti och spänningen hög! :)

JanGBG
0

Tungan uteHu, så mycket pengar!!!!!!!!

Tror nog att jag håller mig till minnena av klädpoker istället, det verkar var mindre farligt.

Wassago
0

haha, men det var en härlig adrenalinkick!! :)

EvaG
0

Klädpoker har aldrig varit något för mig. Fast det gäller ju bara att vinna över karlarna och det ska nog inte vara så svårt.

Gittan
0

#23 Lätt som en plätt ju.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

JanGBG
0

Glad

Ni är ju så duktiga!

Men skämt åsido, är inte så intresserad av spel, det har ju betyt ruin o elände för så många.

Wassago
0

#23 å 24, Ni säger det?? Jag ställer upp som motspelare mot er två! ;)

[peter54]
0

Jag gillar vanlig poängpoker som man spelar hemma vid köksbordet, men pokerspel med pengar skulle jag aldrig ge mig in i och de varianter av poker som spelas på nätet kan jag inte.

Poängpoker är ett enkelt spel utan bluffmoment. man delar ut kort, kastar vad man inte vill ha och köper lika många nya. Därefter spelar man ut om sista sticket, vinst där ger två poäng, vinst på en tvåa ger 5 poäng. När det är klart kollar man vem som har högst hand.

Jag har även spelat ganska mycket "barnpoker" med ungarna, alltså Chicago som är poängpoker med dubbla köp och dessutom öppet köp vid köp av ett kort. När jag var barn spelade vi mycket tärningspoker i skolan, insatsen bestod oftast av spelkulor eller godis.

Glad

byggarn30
1

Texas Hold´em är ett påfund från nittonhundratalet där man behövde kunna spela ett större gäng med enbart EN kortlek. Skyttegravar med massa soldater…

På vår klubb spelar vi det som troligtvis var det man spelade i vilda västern - femkortspoker med ett byte.

1. Alla satsar EN krona för att visa att man vill vara med och spela.

2. Dealern ger alla som satsat fem kort.

3. Alla tittar på sina kort och kastar det som de bedömmer ger dom bättre chans att få en bra "hand".

4. Dealern ger alla det antal kort som respektive spelare kastat.

5. Nu börjar spelet. Alla och envar måste bedömma sin "hand" och också ha iaktagit motspelarnas reaktioner då dessa fick sina kort.

6. Spelaren efter dealern börjar med att "öppna" med en krona eller säga "pass". Pass betyder "jag är inte riktigt säker" eller "jag passar fast jag har bra kort så ni andra ska tro jag har dåliga". Att öppna med en krona säger bara att "jag är med".

7. Varvet runt lägger folk en krona för att vara med eller "lägger sig". Här ska man notera att såfort någon lagt en krona för att "öppna" eller "vara med" kan efterföljande spelare bara "vara med" genom att lägga en krona, eller lägga sig.

8. När man "lägger sig" lägger man sina kort på kasthögen.

9. Nu börjar det spännande - budgivningen. De som "gått med" börjar i tur och ordning lägga pengar i potten - med början med spelaren efter dealern.

10. Här gäller det att vara rävaktig. Sitter man efter dealern och har, låt oss säga "kåk", så får man bedömma situationen och kanske satsa försiktigt för att "lura" med sig de andra. Kanske 2kr?

11. Sedan höjer man vidare genom varv efter varv.

12. Slutet och "showdown" kommer när någon "höjt" och resterande spelare hela varvet ut "synar". Synar betyder att man lägger pengar så att alla spelare som är med, lagt lika mycket i potten. Då kan inte den som höjt, höja ytterligare.

13. Nu börjar visningen. Han som "är synad", d.v.s. han som har störat sig lite och höjt mest - börjar visa sin hand.

14. Sedan tillfaller potten den som har högsta handen. (Inte alltid den som höjt mest hela tiden :) )

På detta viset kan man spela en hel kväll och oftast vinner vinnaren kanske som mest 150 kr och de som förlorar kanske förlorar 40-50 kronor.

Mycket historiskt korrekt poker och ett mycket trevligt sällskapsspel.

Satsa dock inte frugan eller farmen utan håll er till enkronor Guld i mun