Vilda västern?
Vad är vilda västern för dig. Vad tänker du på i första hand när det gäller vilda västern

OJ, vad svårt! Det är så mycket, som kommer upp i tanken?
Men det är nog boskapsskötseln i första hand och allt den förde med sig.
Sedan är det nog banditer och Lagman som kommer i tanken.
På tredje plats är det nog alla småfarmare och nybyggare (invandrare och fattiga stadsbor i Öst USA) som fick ett drägligt liv från förtryck och svält i Europa
Clintan förstås, oslagbart! 
Nä seriöst, om jag bortser ifrån att jag älskar westernfilm, blir jag egentligen mest beklämd av hur europeerna dragit fram i världen mellan 1400- och 1800-talen och utrotningskampanjerna mot de befolkningar som levde i de områden man la under sig.
Man kan undra hur världen hade sett ut nu om inga kolonisatörer hade lyckats. Om exempelvis Nordamerikas indianfolk hade lyckats sätta P för invasionen, eller ännu hellre, att europeerna varit nöjda med sitt och låtit folk på alla andra kontinenter vara ifred.
Vilda västern är för mig bara ytterligare ett exempel på hur europeer våldfört sig på landet och folket som redan levde där. På individnivå är det begripligt, enskilda människor försöker bara överleva, men nationer begick övergrepp och det fortsätter än idag. Bara titta på Israel-Palestinakonflikten.
Människan är i sanning den märkligaste av alla djurarter som med sådan systematik vänder sig mot den egna arten, både i smått och i stort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tyvärr är det inte bara europer som bär sig så åt, tänk på mongoler och Hunner dom bar sig likadant åt.
#4 Jovisst är det så, jag menade människan i allmänhet och europeer i synnerhet. Hunnerna var väl europeer? Det är väl därför Ungern heter "HUNgary på engelska?

Huuum! Du kanske har rätt? Trodde det var från Centralasien dom kom!
Att det var många stammar och att hunner var betäckningen på dom som grupp!
Men jag kan ha fel!
När jag hör vilda västern tänker jag på.. cowboys, stora vassa sporrar och halva svängdörrar. Det vanliga antar jag. Tänker också på Jonson och Pipen. 

Vassa sporrar! Ja ,du har rätt inte behandlade dom sin hästar väl, då dom aldrig ryktade sin djur så fick dom en bra tovig päls som det behövdes vassa sporrar för att gå i genom.
Det första jag tänker på är boskap och att sova under bar himmel vid en brasa.

#9 Romantiker?
Tänk när det regnade? Några tält hade dom inte.
Det är det romantiska som är så underbart.
Det första jag tänker på är Den gode, den onde och den fule.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

#7 och #8 - ni har fel angående sporrarna. De stjärnsporrar man tänker på när det gäller vilda västern är mycket snällare och används med fördel i en rullande, kittlande, rörelse - än de sporrar som engelska dressyr eller hopptävlande ryttare använder(eller för den delen svenskt kavalleri). De är mycket" vassare" eller "hårdare".

Jag kan inte så mycket om hästar så du har väl rätt, men dom sporrar jag sett på foto är ju faktiskt riktigt spetsiga.
DEt där med att dom aldrig rycktade har jag läst på flera ställen.
För mig är Vilda västern närkaravanerna drogs fram för att man skulle börja om sitt liv samt indianernas buffeljakt och leverne.