Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilm-och-serie
Läst 8601 ggr
JanGBG
3

Västern Film

Hur verklighetstrogen är Västern film? Den frågan är inte lätt att svara på, men jag gör ett försök.

Hollywoodfilm och Vilda Västern Vapen

Alla har vi tittat på Västern-filmer och kollat in alla pistoler och övriga vapen, men hur stämmer filmens värld med verkligheten?

Ja, det är ingenlätt fråga att besvara! Men man kan säga att nutid filmer är bra mycket bättre än dom gamla goda ”Klassikerna”. I de filmer som gjordes på 40-50-60 talen stämmer inte mycket, men det finns undantag, tex.  ”De red efter guld” med Randolph Scott ochJoel McCera från 1960-talet, det var en film som fick pris för sina autentiska miljöer och rekvisita.

Här finns både ”Remington Police .45” och automatgeväret ”Remington Modell 8A”

John Wayne de störste av alla ”Cowboy” hjältar på film, har inte många rätt i sina filmer när det gäller vapen. Men Clint Eastwood har betydligt bättre koll och är dessutom tydligen intresserad av att ha flera olika tidstrogna vapen med i sina senare västern filmer.

I ”Dollar”filmerna är det lite si och så med realismen, men dom är ju också svåra att placera i tid, det kan ju vara allt från sent 70-tal till början på 1900. Dom utspelas ju på landsbygden i New Mexico eller Mexico. Men hans senare filmer är riktiga guldkorn för en vapenhistoriskt intresserad bio besökare. I Filmerna som gjordes under 1940-60-talet hade alla Colt revolvrar .45 lc och
Winchestergevär av 90-tals modeller, även om nästan alla filmerna utspelades
sig under 1870-80 talet.

I verklighetenså användes det en otrolig massa varianter och fabrikat av revolvrar och gevär under tiden som vi kallar ”Vilda Västern” –epoken alltså tiden mellan 1865-1900. Den varierande flora av typer och fabrikat som i verkligen fanns trotsar all beskrivning!

Förutom förallmänheten kända fabrikat som Colt, S&W, Remington, Winchester och Marlin Henry, Sharp, har vi Allen & Wheelock, E. Savage, Butterfield, Hoards Armory, Joslyn, Adams, Pettingrill´s, Star, Roger & Spencer, Manyard,Marvin & Hulbert o.s.v.

Man kan räkna upp hur många som helst! Om man ska ha realism i filmerna så borde nästan varje enskild ”gunfighter” ha olika vapen men det är ju för mycket att begära.

I ”Clintans” senare filmer som ”Pale Rider” förekommer det slaglåsrevolvrar med konversion satser till patronladdad, i verkligheten var detta mycket vanligt. En annan av hans filmer som uppvisar stor realism på vapen är ”The Outlaw Josey Wales” här  förekommer både Colt m/1860 som Colt
Dragon och ”Sharps Long-Ragne sniper rifle”. Han spelar här en gerilla soldat i
”Bloody Bill Anderssons” och ”Capt. Quantrills” band. När man ser på fotografier av dessa gerillakrigar eller läser om dem så får man se och veta att dom bar på bältet fult med revolvrar. I denna film har Eastwood två revolvrar m/60 i bältet, en Colt .36 navy i ett axelhölster och två Colt Dragon i hölster fram på sadeln, precis som dom riktiga gerillamännen. Om man nu ska tala om realism så kommer ju vän av ordning fråga sig hur tex. en gerillasoldat i Kansas/Missouri området kunde komma över dessa vapen eller hur han kunde skjuta med en Gatling gun? Dessa hade ju bara kommit till U.S. armen i tjugo exemplar vid denna tid. Men det får vi väl lämna till manus författaren för att få en god story!

En film somhandlar om samma ämne är filmen ”Ride with the Devil”, det är en spel film som innehåller mycket autentiska detaljer både i vapen, kläder, sadlar och övrig utrustning. Att sedan filmen visar båda sidors hårda brutala tag mot civilbefolkningen gör den inte sämre

Andra filmer som jag tycker har bra realism när det gäller vapen är följande.

Clint Eastwoods ”De skoningslösa” det är den enda film där jag har sett en Star revolver och ”Joe Kidd” i den senare som utspelas i 1900-talets början finns det många autentiska vapen bland andra en ”Mauser C 96” den som kallas för ”kvastskaftet”.

Filmerna om ”Texas Rangern  Kapten Woodrow” är moderna bra västern.

Den första var ju ”Lonesome Dove” och efter följaren ”Return to Lonesome Dove” är i stort sett riktigt bra vapen realistiska. Men i filmen ”Dead Man´s Walk” som utspelar sig i 1840-50-talet finns vissa små felaktigheter men många bra försök till realism med mynnings laddare. ”Streets of Laredo” är en bra film, jag tror att ”snipper-gevär” som boven använder är ett Schmidt - Rubin m/1889 men är ej riktigt säker. Två filmer i samma stil som ”Kapten Woodrow” filmerna är skådespelaren Robert Duvalls ”Broken Trail” och 
”Open Range” dessa har stor realism när det gäller vapen.

En film som jag vill rekommendera är ”Appaloosa” en bra och trovärdig film om så kallade ”Town Marshalls”.

I filmen "True Grit" är realismen mycket bra, men den har jag ju redogjort för
på annan plats här på sajten.

Filmer med bra "Vapen hantering"

"De red efter Guld"

"Pale Rider"

"The Outlaw Josey Wales"

"Ride with the Devil"

"De skoningslösa"

"Joe Kidd"

"Lonesome Dove"

"Return to Lonesome Dove"

"Dead Man`s Walk"

"Streeds of Laredo"

"Broken trail"

"Open Range"

"Appaloosa"

"True Grit"

Catwoman
0

Det verkar då som Clintans filmer är mer realistiska när det gäller vapen. Det kanske inte är så konstigt då den andre stora västernhjälten John Waynes filmer anspelade mer på personen och romantiken enligt mig.

När det gäller kläder misstånker jag att det blir samma resultat som med vapnen.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

JanGBG
0

Catwoman, tyvär så är kläder fortfarande inte så realistiska i filmer.

Tru Grit är ju ett stort undantag, även Ride with the Devil.

Annars är nog det så att personerna har för"FINA" kläder mot vad fotografier från den här tiden visar.

Kostymmakaren i "True Grit" ville betona att just på hägningen i filmen folk kläde upp sig, kläde alla kvinnor i krenolin, bilder från den tiden (det finns många foton från hängningar) visar att få kvinnor hade sådana. Men kostymmakerska har ju bar några få scener på kort tid, har gjort det just för att förmedla intrycket. Hon säger själv att det inte är rätt, må vara henne förlåtet.

Tror att det skulle bli ganska tråkiga filmer om folk var kläda i tråkiga svarta slitna kläder vilket de flesta var på den tiden.

Kom ihåg att kläder var riktigt dyra på den här tiden, vårt överflöd av kläder kom först på 1900-talet efter världskriget.

byggarn30
0

Mycket intressant. Håller som vanligt med om det mesta du skriver Leffe :)

I "The good the bad the ugly" har väl Clinan en patronconverterad Colt 1851 Navy har jag för mig.

Sen tror jag att den Colten du refererar till i "The Outlaw Josey Wales" åtminstone i folkmun kallas Colt Walker. Ett monster till revolver som kräver sin man att skjuta med ;)

JanGBG
0

Glad

Modelen är Dragon som modifierades av Colt efter Capt. Walkers ideer.

Kallades för Walker Dragon just i "Folkmun" som du säger. Inköptes till Texas Ranger i 1000 ex. En av dem har för några år sedan haft det högsta pris på ett eldhandvapen i historien.

Jo.du den kräver sin man. Enda tills Magnum patronerna kom på 1930-talet var det nog det kraftigaste enhands eldhandvapnet i USA.

Tyvärr så är nästa alla orginal Colt Dragon Walker sprängda få har överlevt.

Om det finns en patron konverterad M/51 Navy i nämda film vet jag ej. Men i just Pale Raider tar han ju fram trumman och laddar.

Skoj att se dig tillbaka Byggarn, det var längsedan.

[peter54]
0

Det är kul med film och autencitet, inte bara när det gäller vapen. Jag har sett en turkisk western en gång, säkert närmare 40 år sedan, men där var det en som sköt med en cromad långpipig S&W 357. Då var det inte bara jag som fnissade i salongen. I en dansk western såg jag vanliga moderna gatubelysningar i bakgrunden.

Det är väl alltid så att om man har lite specialkunskaper inom något område, valfritt vilket, så kommer alla filmer med inslag inom just det området att ge upphov till höjda ögonbryn och suckar av besvikelse. Jag som har sysslat med reptiler i 50 års tid, blir pinsamt påmind om sådan okunskap varje gång det dyker upp reptiler i spelfilmer.

JanGBG
0

Glad

Du har så rätt men jag brukar "tycka" att vissa saker är "rätt fast, dom är fel"

bara dom understrycker "riktigheten" i ett påstående

Sådan tycker jag är rätt att göra.

denstore
0

Walker och Dragoon var olika modeller. Dragoonen var en utveckling av Walkern, och hade kortare trumma vilket begränsade krutladdningen till 50 grains istället för Walkerns 60 grains.

Dragoonen fanns i tre generationer av utföranden. Den första är snarlik Walkern, men som sagt med kortare trumma.

[peter54]
0

#7 Ja jag har läst om detta sedan de förra inläggen postades. Dragoonmodellerna utvecklades för att man hade mycket problem med Walkern, dels den tunga vikten, runt 2 kg, dels att "pinnen" lossnade och låste cylindern under strid och dels att trummorna ibland exploderade för att man tryckte för mycket krut i dem.

JanGBG
0

Obestämd

Tror att jag sa "i Folkmun kallades" , inte att den hette så #6?

Hur mycket krut som kan "Klämmas i" är ju beroende på kul typ?

Om du har en rund eller Konisk (torpedformad) kula.

Många av de sprängda trummorna beror också på att man hade Fel krutsort, ett mycket finkornigt krut med snabb brinntid.

[peter54]
0

#9 Kan inte trumlängden spela in också? Jag menar, de kortade ju ner trumman på Dragoon jämfört med Walker och jag tänkte att de var av just den anledningen, men det är förstås en ren gissning.

Det här med gamla slaglåsrevolvrar är förbaskat kul, jag läser både här och där om alla möjliga detaljer runt Samuel Colt. Killen måste ha varit ett geni. Han konstruerade världens första fungerande revolver redan som 15-åring. Han dog redan som 48-åring.

JanGBG
0

Tungan ute

Men han trode inte på patron laddade revolvrar, konstigt nog hans konstruktörer tog ju fram m/1873, den som slog alla andra!

Det sägs att han förbjöd dem att göra den.

Det fanns ju revolvrar innan faktiskt. Det han tog fram var att "handen" är kopplad till hanen och att det finns en låsning. Men det är ju inte lite det.

[peter54]
0

#11 Kanske stod det "välfungerande" revolver där jag läste Flört