Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilmer-och-tv-serier
Läst 5210 ggr
JanGBG
0

Cimmarone på TV1

Såg ett avsnitt i dag på TV 1.

SkrattandeDet var "Gammal hederlig västern"!

Men nog tycker jag om dom som görs nu förtiden bättre!

Men så är ju jag en "Så var det inte i verkligheten - Nörd"

Men nog var det lite rolig underhållning i dag.

[peter54]
0

Jag såg också på det, men jag vill minnas att just det avsnittet har sänts ganska nyligen på SVT, undras om de inte har kvar alla som sändes på svensk TV.

JanGBG
0

GladPeter fick du klarhet i licens krav på Svartkrutsvapen?

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jadå din förklaring var bra. Jag ska nog skaffa mig ett sånt vapen i framtiden istället för den här "låtsaspuffran" jag har nu.Det skulle vara kul att lära sig ladda med rundkulor, förladdning och svartkrut. Min kompis visade mig laddningarna han gjort till sin Walker, små "paket" i oljepapper.

Jag vill prova att tillverka ett eget hölster i westermodell, men har lite egna idéer på utformning. Jag är inte helt nöjd med de breda bakstyckena, även om jag förstår att man var tvungen att göra dem så när man skulle bära ett vapen på mellan 1,2 och 1,5 kg dagen lång hängande mot benet. De som bar vapen så borde ha blivit ryggradskrökta.

Har du sett hölstren som Boothill Bob tillverkar? Jag tycker de var snyggare än de hölster som HMK gör.

Jag har även skickat efter ett ex av "Packing Iron" från Amazon.

Här är min replika på Colt m/1886 Army som jag tänker göra hölster till.

JanGBG
0

Cool

Den är Cool.

Nu kommer "TÖNTEN" hoppas du inte tar illa vid dig.

Din revolver replika är ju MODELL COLT m/1860, inte m/1886 ! Då tillverkades inte några slaglåsrevolvrar längre hos Colt.

Ska vi gå ett steg till så hade din replika varit Orginal så skulle den vara en KOPIA av Colt tillverkad av Stydstaterna under kriget, dom gjorde ju just under delen i mässing. Men det gjorde aldrig COLT.

Bli inte arg på mig, försöker bara sprida lite vapenkunskap.

Det är otroligt roligt att skjuta med just slaglåsrevolvrar, jag skjuter cirka 6-7 tävlingar med min m/1858 varje år, och hur många träningar vet jag inte.

"Cap & Ball" som man säger om slaglåsrevolvrar är HÄFTIGT.

Den enda riktigt historiskt i hölsterväg är ett millitär hölster med lock eller ett civilt "Slim Jim" hölster. Jag använder ett "Slim Jim" hölster på en bred läderrem med mässingsspänne och två små väskor för kulor och tändhattar. Krutrören och fett har jag i en liten väska i en rem över axeln.

Lycka till.

PS. en begangnad slaglåsrevolver ligger på 1500 - 3000 kr beroende på kondition. Men låt någon titta på den först det finns Många fällor, vissa har inte skött dom och då är det bekymmersamt med frätskador.

[peter54]
0

Ja jag tyckte att det var lite konstigt att den har slagstift i cylindern istället för patronlägen. Den är tillverkad av spanska Denix och när jag tittade på vad de har i övrigt, såg jag flera revolvrar och pistoler som jag trots min ringa kunskap inte riktigt tyckte såg tidstypiska ut.

Jag har aldrig skjutit med en slaglåsrevolver, men jag gissar att det är någon liten fördröjning mellan avtryck och skott.

[peter54]
0

#4 Kollade på Denix sida och där finns "min" replika som Colt m/1861, så de har helt enklt givit revolvern fel beteckning på Kulan trading där jag köpte den.

[peter54]
0

#4 En fråga som jag måste ställa nu när jag kollat runt lite på revolvrar. Finns det över huvud taget någon Colt utöver Peacemaker sin inte är slaglås?

Vad använde man i western under 1880- och 1890-talen?

JanGBG
0

Flört

Peter när du ställer sådana frågor, går jag igång då räcker inte utrymet till.

Men ska försöka svara kort, det finns en artikel som jag skrivit här "Västen Revolvrar" den ger dig nog lite mer.

Först fördröjning, På en slaglås är den fördröjningen inte märkbar om du har laddat rätt. På lunt och Flintlås är den ju klart märkbar. Men om man har spelrum i kammaren( krutet är inte packat) kan märkliga saker hända, även fördröjning.

Samuel Colt var stor motståndare till patron laddade revolvrar, därför kom S&W före ut med sin patronladdade.  När han var död gav ju Colt ut sin berömda m/1872-73 "Peacemaker" sedan kom modellerna i rask takt tex "Frontier" och modeller 1878,1889,1892,1894,1896. Samt ett flertal modeller i mindre kalibrar.

Du har på frågan vad man använde, ett flertal märken och typer S&W,Starr, Spiller & Burr, Remington, Allan &Wheelock osv. Det fanns ett hundra tal tillverkare av revolvrar. Du har ju också dom europiska att räkna med Webyle, Adams.

Till och med i Sverige till verkade vi en patronladdad revolver på 1870-talet m/ 1871.

Bifogar en bild på min egen m/1871 dock tillverkat i Belgien och inte av Husqwarna.

[peter54]
0

#8 Tck för info. Nu har jag läst igenom din artikel och kollat på bilder på alla märken du räknat upp. Min slutsats är trots allt att de gamla slaglåscoltarna från 1851 och 1860 är helt outstanding när det gäller det estetiska, men den långpipiga Frontier ser fin ut också.

JanGBG
0

Rynkar på näsan

Där tycker jag du har en stark punkt.

Men tyvärr är dom inte särskilt trevliga ur målskjutnings synpunkt.

Sikte är en V-formad skåra i hanen, så den försvinner när du avlossar skottet.

Du tappar alltså målet INNAN skottet går. På vissa andra tex. Remmington m/1858 skymmer hanen den V-formad skåran när den träffar tändhatten, det är inte bra det heller men du har någon hundradel mer.

Själv skjuter jag med en m/1858 Remmington (Replika Uberti)

Lägger med en bild.

Just till den har jag en Taylor trumma så jag kan välja att skjuta med "Cap&Ball" eller med patron.

[peter54]
0

#10 Haha, ja det har jag märkt på den här modellen jag har, man ser inte ett skit av det man siktar på om man inte tittar bredvid pipan istället för ovanför. Kornet är ju helt meningslöst med andra ord.

Om jag kommer så långt att jag skaffar ett svartkrutsvapen kommer jag att titta på den detaljen först. En puffra som ska användas måste ju gå att sikta med.

Jag har varit med om såna problem med en gammal ombyggd mauser under älgjakt. Det var en lånebössa med flaggsäkringen kvar. Jag såg inte kornet, med följden att jag sköt över älgen. Min svåger sköt älgen i passet intill, så jag kunde se vart mina tre smällar hade bränt fina samlade hål i raggen.

Glad

[peter54]
0

Nu har jag beställt boken "Packing Iron" från Amazon. Jag passade på att beställa boken "Colt single Action: From Patersons to Peacemakers", mest för att jag kanske kommer fram till mer exakt vad för slags vapen jag vill ha i framtiden för den händelse att jag blir svartkrutsskytt (det också? Som om det inte räckte med studsare, hagelbrakare, pilbågar, blåsrör och slangbellor säger min fru).

Glad

Nu ska jag planera för ett egentillverkat hölster efter gammal modell, men med min personliga twist. Det tar väl ett tag, dels för att en del av jobbet är lite skitigt så att det måste ske utomhus = varmare klimat, exempelvis lädersvärtningen och dels för att det kommer att gräva djupt i min grunda penningpung.

JanGBG
0

Glad

Hej

Varför tog du den från Amazon?

Adlibris är bra mycket billigare?

Om hölster kan man tycka mycket!!!!!!!!!!!!!!!

Historisk = enkla ganska tråkiga = "Slim Jim" eller USA Army med lock.

Men man ska TRIVAS och TYCKA OM det man har och bär. Du är ju inte i Vilda Västen utan i Svedala 2012. Du kan ju ha det du VILL ha.

Så ser jag på saken.

Till var och en enligt hans smak och tycke!

[peter54]
0

#13 Jag visste inte att det gick att köpa böckerna i Sverige, en sökning gav inet, men jag kollade priserna och de är jämförbara, jag får betala 26 kr mer för de två böckerna från Amazon.

Ja vi får se vad det blir av mitt hölsterprojekt. Jag kommer nog att göra måååånga skisser innan jag sätter kniven i lädret.

Glad

JanGBG
0

Tungan ute

Lycka till!

Skulle önska att jag behärskade detta med att jobba i läder, det är så mycket jag skulle vilja göra.

Om du såg på min bild så är den konverterade m/1858 Army i ett "Slim Jim" och Colt 1873 i ett "Ranger hölster från 1870-80-tal.

[Lilllufsen]
0

Ja jillar makejan

[peter54]
0

#13 Fick ett meddelande från Amazon.com nu att de har "cancelled my order due to an additional 30 USD shipping cost", så då får jag chansen att ta böckerna från Adlibris istället trots allt.

Flört

JanGBG
0

Guld i mun

Jisses!!!!!!!! det är väl en tredje del av kostnaden för boken?

#16 Hej. Lilllufsen, vad har du för "puffror" ? Någon häftig luftpistol eller någon häftig "Vattensprutar kanon"?

På sommrarna brukar jag ha "dueller" med minna barnbarn med vattenpistoler, jag förlorar alltid och blir genomblöt. MYCKET SKOJIGT!

[peter54]
0

#18 Det blev sån fraktkostnad för att jag också ville ha den andra boken om Colt och därför annulerades min beställning. Nu har de meddelat att de skickat Packing Iron och att kostnaden inklusive frakten blir 288 kr.

JanGBG
0

Guld i mun

Det var ju mycket hyfsat pris, du kommer att bli nöjd den boken är en guldgruva.

Jag hade med och visade den för en kompis.

Den vill jag ha, sa han, tog upp plånboken och gav mig vad boken kostade plus lite till. Du har ju dator och kan ju det här med att beställa en till sa han.

Då jag fått en "orginal" pappkartong för S&W Schofilde patroner, av honom så tyckte jag att det var värt besväret, den ena tjänste är ju den andra värd.

Du gav mig en ide, nu sitter jag och filar på en artikel till sajten,

"Hur är det att skjuta med Västenvapen ?"

Tänkte jag den skulle heta, det tar väl lite tid men den kommer nog.

[peter54]
0

#20 Bra, det ser jag fram emot att få läsa. Laddningproceduren får du inte glömma .

Glad

Om du vill kan jag korrläsa artikeln åt dig innan du postar och eventuellt redigera så att du lägger ut ett inte bara tekniskt och praktiskt mästerverk till artikel, utan också språkligt helt korrekt. Kanske kan du till och med sälja artikeln till någon tidning om du har ett bra bildmaterial till.

Flört

Jag har kollat runt lite på slaglåsrevolvrar, vad som finns att köpa, vilket skick som krävs för att de ska duga till tävlingsvapen och priser inte minst. Dugliga puffror tycks ligga mellan 13 000 och 18 000 kr, så det blir till att spara ett par år för mig om det kommer till skarpt läge så att säga.

Jag är i stor utsträckning en praktisk estet, det vill säga att jag vill att mina grejor ska vara skjutmässigt mycket bra, men också att de ska vara vackra i mina ögon. Jag har insett att det är en svår kombination i detta sammanhang och då kommer det nog att bli så att jag ger lite avkall på skjutvänligheten till förmån för utseendet.

Jag är hopplöst förlorad i de gamla Coltarna m/1851 och m/1860 och av dem gillar jag nog cal .36 Navy bäst. Vad gäller för regler när man skaffar en nytillverkad kopia av en gammal slaglåsare?

När det gäller mitt traditionella bågskytte behöver jag aldrig fundera på detta eftersom vackra bågar och pilar skjuter lika bra som fula. För mig har det alltid varit så att jag presterar mycket bättre om jag tycker om mina saker än vad jag gör om jag inte gillar dem.

Här är en dålig bild på en uppsättning av mitt hantverk, allt egentillverkat utom gräsmattan och stubben förstås.

JanGBG
0

Förvånad

Oj, Oj Oj, det såg ut att vara bra grejor, och vackra, du är duktig!

Priserna du anger är ju för orginal vapen! Då behövs ingen licens, men det är inte lät att skjuta med dem, "Fungerar klanderfrit" säjer säljaren. Men det finns tusen fällor!

1. mekanismen går att spänna upp och hanen faller, MEN är det tillräckligt med spännst i fjäder?

2. Tändhats niplarna orginal? Går dom att lossa? Är dom sprukna? Är dom så nerslitna att det inte blir tillräckligt med kraft för att tändhaten ska gå? Går moderna tändhattar på?

3.Tändhats niplarna är utbyta mot moderna, då vill inga samlare ha dem. Är dom nerdrivna med våld? Går dom att losna. O.S.V

4. Hur väl låser trumman mot stomen. Låser den i rätt läge.

Detta är bra lite av det som man MÅSTE ha att fungera om det ska gå att skjuta med ett orginal! Om man bara ska ha den på vägen, så kan man ju strunta i ovanstående.

Min slutsats är att Slaglåsrevolvra Orginal ska man inte skjuta med!

En begangnad Replika kostar 1500 - 3000 kr, köp en sådan, det är värt licenskravet, som ju är på den.

Här är en av mina "Flintlåsreplikor" på bild nog är den snygg, behöver inte vara revolvrar

[peter54]
0

Ja jag har sett att det finns en hel massa detaljer att vara uppmärksam på, men jag hittade en kille som själv skjuter med vapen som han dessutom renoverar och säljer.

Den här gubben tog upp alla de detaljer du nämner och att han i en del av revolvrarna hade bytt nipplar, men lämnar med de gamla för de som samlar. Naturligtvis lyssnar jag på dig som har erfarenhet, men jag är nyfiken och vill gärna kolla lite på annat också.

Den stora nackdelen vid första anblick är att de flesta original är riktigt slitna och därmed inte längre särskilt vackra i mina ögon.

Jag såg dock en riktig drömsats hos en brittisk auktionsfirma, ett par original Colt Navy .36 i nästan nyskick med dubbla trummor, krutflaska och diverse andra tillbehör, allt i en valnötslåda. Utropspris 20 000 engelska pund!

Ja din flintlåspicka är riktigt fin, men jag är såld på de gamla revolvrarna och så har det nog varit sedan jag var liten.

För drygt 30 år sedan byggde jag om en halvdålig replika av en Peacemaker så att den skulle likna en originalpuffra. Jag slipade bort färgen, tog ner kornet till nära noll, fuskblånerade och byggde nya kolvsidor av brunbetsad naverlönn. Sedan fyllde jag pipan med epoxy blandat med borrmjöl från ebenholz, Därefter borrade jag ett 11 mm hål i pipans fyllning så att det såg ut som om det fanns ett lopp.

Alla oinvigda som såg den trodde att den var riktig, så jag blev rätt nöjd. Tyvärr sålde jag den en gång när jag var i penganöd.

JanGBG
0

Tungan uteJag förstår, du är såld, det kan jag också bli.

Blev hel såld för några år sedan på en Webely .455 Mark V. från 1915.

Tycker fortfarande om den, men måste sälja den, innan nästa år då jag skjuter för lite med den, 5-årings licensen går ut då.

Tänk på en sak bara att om du köper ett vapen för 10 000 -18 000 kr, och du blånerar om det så sjunker priset till 5-6 000 kr. Priser på orginalvapen är det efterfrågan hos samlare sätter det. INGEN samlare vill ha ett omblånerat vapen.

[peter54]
0

#24 Ja det förstår jag och det är nog inte min tanke heller. Jag vet ju fortfarande inte ett dugg egentligen om hur det blir med hela den här saken, först måste jag ju få prova att skjuta för att se om jag överhuvudtaget klarar upp det.

Mina händer och fingrar är skadade av både 44 år med diabetes och konsekvenser av dialysbehandling under 22 år med ledinlagringar och allt vad det är. Jag har exempelvis inte helt lätt att dra tillbaka hanen med bara en hand på den här replikan.

Helst av allt skulle jag vilja ha en originalrevolver med bra finish, framför allt för att slippa licenskravet om jag inte skulle duga till att skjuta aktivt.

JanGBG
0

Obestämd

Jag förstår, letar i dina trakter det måste finnas i Uppsala vad jag kan för stå!