Colt Pacemaker 1873
Inte för jag törs skriva om vapnen då vi verkligen har en expert här på sajten om just det ämnet. Det är JanGBG som är sajten expert. Men jag tänker dock peta in lite info ändå om en liten svart sak.
Colt Pacemaker från 1873 är mera känd som det vapnet som "vann Vilda väster" Då det var vida känt för sin styrka och fina pålitlighet. Revlover ska ha varit den mest populära av dom som fanns. Den gjordes av Manufacturing Company i Hartford, Connecticut och den såldes via postorder för 17 USD.
Nu lämnar jag över tråden till vapepnexperten JanGBG, innan jag gör en blump av tråden. Ville bara visa upp en bild på den vackra fina lilla svarta
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Varför denna blygsamhet medde?
Jag ska inte kommentera mer än att hänvisa till min artikel här på sajten
"Västens Revolvrar" då kanske ni får en "Lyckta" av Ifocus
Detta med smek namn är inte helt lätt Colt m/73 är nog mest känd under namnet "Pecemaker" = fredsmäklaren
"Gun that won the vest" brukar i literaturen sättas på Winchester bygelrepeter m/1873.
Men smeknamn kan ju användas som man vill
Lilla vackra Svart ? Kan ju användas på min yngre skytte "kompis" här med just en Colt 45 i handen.
Kör hårt medde! Mer vapen artiklar, tror att folk gillar det.
Såg att min artikel "Västens Revolvrar" hade fått 680 besökare!!!!!!
680 besökare på artikeln, Wow! Grattis det en välförtjänst besökstatistik.
Nja vill inte ge mig på en mark jag inte är riktigt hemma på. Det vill jag överlåta till dig. Men så korta kan jag bistå med, där jag då kan ge lite av min personliga åsikt.. Men vad jag har läst så är det Colten som ses som revolvern som vann vilda väster., Men det är väl som allt annat. enskilda åsikter. Men jag tycker att den är fin. Bilden var ju toppen kul att se! Tack för du visade den..

Medde Kompis! Jag säger ju att smek öknamn kan användas av alla.
Colt 1873 är UTANT VECKAN den mest kända revolver av alla USA revolvrar.
Så i det fallet har du ju rätt, Vad jag menade var inte att kritisera dig, utan vilka ök/ smek namn som brukar andvändas om olika vapenskribenter.
Jag lade ett annat smeknamn (försäljnings namn) på ett inlägg här på sajten men fick inget svar?
Upprepar det igen, Vilka vapen tänker man på när man säger "LORD and LADY" ?
En som borde kunna är ju EvaG hon gillar dessa vapen?
Synd att man inte kan ge något pris mer än äran att vara först?
#3 Tog inget som kritik, Jag tycker att denna revolver är riktigt fin, därav jag ville skriva en enklel rad om den.
Men vapen man tänker på då man säger Lord och Lady är jag inte riktigt med på.. Kan det vara Lord & Lady Deringers?

Helt korrekt medde
Du får en stjärna i boken.
Du skulle se dom i verkligheten i sitt täskrin med rött sammet.
Jag såg ett par hos en vapen handlare för några år sedan.
Tyvärr är dom fullständigt väderlösa att skjuta med på längre håll än 3 m.
Älskar stjärnor! Nu är jag stolt. Det låter fint det du beskriver. Ska göra en sökning och se om jag kan finna bilder att kika på
Vad duktiga ni är.
Visst är vi
Hittar inte mycket i bildväg, den enda bilden då jag sökte och fick då endast denna som träff Klicka på mig, Hm,,,,, Någon som vet var att söka?

Vad sur jag blir! Skit när man säljer saker under falskt namn!
DOM RIKTIGA FRÅN 1800-TALET
Lady är i guldförgyllning med Pärlemo kolv
Lord är försilvrad med svart ebeholtskolv
Saken är att på flodbåtarna jobbet ofta en Kvinna och en Man ofta ihop vid spelborden ( behövde inte var gansters). Det blev lite av en "grej" Derringer gjorde då dessa vapen med anspelning på just Lord & Lady som företelsen kallades.
Jag har sett orginal från 1800-talet, dom har PATINA och Stil men är inte mycket till vapen om du inte kan stick pipan i magen på motståndaren
Desaa bilder var det jag fann. Kände det var fel, men tänkte jag länkar och visar.. Opps..Kollade in in priset dom ville ha. Var även den ojävigt?
De gamla Coltrevolvrarna är vackra ting, även om de är dödsbringare. Mina favoriter före Pacemaker, är dels den som brukar kallas Colt M1861 Navy, och dels den som kallas Colt M1886 Army. Colt Walker är också en cool picka.

Hej Peter
Förlåt vapen nörden!
Men Colt 1861 har aldrig kallats Navy, men där emot m/1851 i cal.36 gick under namnet Colt Navy, mest för att det fanns ett fotoetsat mönster på trumman som föreställde segelfartyg i strid.
Colt Dragon Walker är häftig i sin rekyl, ett kammarladdadt vapen som var det kraftigaste handeldvapnet till Magnumpatronerna kom.
jag själv tycker att S&W Schofield är häftig, lägger in en bild på min egen.
Jag känner absolut igen Colt m/1851 Navy, men jag såg en annan som replika benämnd 1861. Det var säkert samma puffra, men felaktigt benämd då.
Jag hade enl arbetskamrat som ägde en sån Walker. Nu är jag inte särskilt kunnig när det gäller antika vapen, bara intresserad och imponerad av dem, men jag har för mig att han sa att den var licensfri för att den inte laddades med patroner.
Din revolver är jättefin, vilken årsmodell är det? Den ser äkta ut. Vad för slags licens, vad krävs?

Din kompis kan vara lycklig, det är mycket pengar i en sådan om den är äkta, Tyvär är det nog av andra eller tredje tillverkningen, dom första 1000 som tillverkades är nästan inga kvar, dom som är kvar betingar tusentals dollar i pris. Men även senare får man bra för.
Orginalvapen tillverkade före 1890 som ej laddas med patroner är licensfria. Men är det en Replicka (kopia) tillverkad efter 1890 så är det licens på den och efter som det är en flerskotts revolver så är det 5 års licens.
Min S&W är en replika gjord av Uberti, då den är ett helt riktig vapen så är det 5 års licens på den som alla moderna vapen. Den ingår i minna tävlingsvapen i Svartkrut och CAS.
Modell är second modell S&W army sigel action .45 Schofilde.
Hade jag haft en orginal så hade den legat på allt mellan 35-75 000 kr , nu kostade den ny "bara" 10 800 för några år sedan.
Tyvär så fick jag lägga ner ett par tusenlappar på att få den att fungera klanderfritt och att få avtrycket i rimligat tyngd.
Tack för info. Ja som sagt, jag vet mycket lite om de där gamla revolvrarna, men han hade med den till jobbet en gång och visade den i samband med att jag satt och tillverkade nya kolvsidor till en samlarreplika av en Pacemaker.
Jag är ingen pistolskytt, jag skjuter och jagar med bössa och pilbåge, men jag gillar de där gamla revolvrarna och jag har köpt en sån replika av en Colt m/1886 Army.
Hölstret du har, kom det med revolvern eller har du gjort det själv? Jag har planer på att försöka göra ett schyst hölster till den här modellrevolvern jag har.

Hittade den här

Som du ser så står i det inlägget också om Colt 1851 Navy.
Men det är tyvärr inte korekt att säga att en modell 1861 i cal 36 är en Navy.
Det kallades den inte utan det är nog av ren okunnighet som alla cal. 36 ibland kallas Navy.
Hölstret är gjort av HK-hölster i Norrland finns på hans hemsida. Han gör mycket korrekta hölster efter gammal modell.
Han har gjort bland annat ett Officershölster och ett Manskapshölster till en Mark V Webley armerevolver till mig, vapnet är ett orginal vapen från 1915.
Han har gjort en bältesväska för en patrontruma som är mycket trevlig till mig också, samt lite olika andra hölster och bälte samt patrongördlar.
Han kan verkligen rekomenderas.
Jag fick ett "bud" på officershölstret från en "samlare" , men tackade nej.
Ville inte se det "Få" patina och säljas som äkta vara från första Världs Kriget, då sådana läder varor betingar höga priser.
Om hölster i Västern rekomenderas boken
"Packing Iron"
Finns på Adlibris