Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikett: krig-och-revolutioner
Läst 2808 ggr
Leffe
0

Slaget vid Little Bighorn

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

EvaG
0

Det var en slakt det.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

JanGBG
0

Tänk vad en Idiot till befälhavare kan ställa till med.

Prata om att underskatta sin motståndare.

Men det slaget är nog mer intressant ur den synpunkten att DET ÄR ENDA GÅNGEN som flera indianstammar kunde hålla i hop, tänk om dom hade skapat ett "försvarsallians" hur hade det gått då?

Indiankrigen är intresanta ur den synpunkten att om indianerna hade hå¨llit ihop och kanske försökt med någon sorts politik så hade dom säker lyckats behålla stora områden för sig själva. Nu isolerades dom var för sig.

Leffe
0

Ja de var ju i krig med varandra också

JanGBG
0

GladSlaget vid Little Big Horn är det ur arkiologisk syn punkt det mest utgrävda och kartlaggda slag som finns.

Man har till och med kunnat fastställa var vissa soldater har fallit.

Det beror på att fältet har varit orört ända fram i våra dagar.

Det finns så mycket att säga om detta slag, synd är att man inte tog vara på alla upplevelser som indianerna kunde ha att komma med flera av dem levde ju väldigt länge och hade ju kunat vittna.

Stander
0

Jan, det finns många indianska vittnesmål om Little Big Horn. En relativt nyutkommen bok (1997) som heter "Lakota Noon" av Gregory F. Michno består i stort sett helt av sådana. Författaren har i löpande tidsföljd sammanställt massor av iakttagelser från indianer, hur de, ofta samtidigt, upplevde det hela. En lite udda bok om slaget.

Stanley Vestals intervju med cheyennen Wooden Leg är också omfattande, men han var gsnska ung vid den tiden.

Trovärdigheten i början var väl inte heller 100-procentig då indianerna av rädsla för repressalier kanske hellre sade det de trodde att de vita ville höra.

JanGBG
0

BRA, den boken har jag inte läst ska försöka skaffa den.

Det mesta som jag har läst är ju av det slag som du nämner, utalanden av rädsla för reprisalier.

medde
0

JanGBG!  Boken finns hos Bokus att beställ för 145 kronor´.

Lägger in en länk direkt till Bokus och boken. Klicka på mig:=)

Vill man inte beställa genom nätet så har jag för mig att man kan gå till Akademibokhandeln och beställa där i stället via Bokus

Funderar lite själv på att beställe den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

JanGBG
0

Skrattande Vad bra, den måste vi skaffa, min fru tycker att jag köper för mycket just nu. Men den här boken får jag nog "fjäska" lite extra med henne.

När jag var liten då lyde jag min Mamma, nu är jag stor och gammal och lyder min fru! Var det verklien så här som naturen menade?

Gittan
0

#8 Självklart! Det är vi som har brödkaveln.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
0

Kan bara instämma med GittanLFlört

[Laban01]
0

För den som vill se en dokumentär om general Custer och Slaget vid Little Big horn kan jag rekommendera en serie i tre delar av BBC som heter The wild west. Där tar dom upp just det berömda slaget samt att dom två andra delarna handlar om Billy the Kid och Wyatt Earp. Varje del är ca en timme lång och finns att köpa som DVD-box. Glad

JanGBG
0

Skrattande#11 just den filmen är ju bra ur syn punkten om "Striden vid OK-Corral" som vi fick en så bra artikel här på sajten av medde.

Leffe
0
JanGBG
0

Tungan uteABSOLUT

medde
0

#12 Gulle dig!Skäms

313 Jag har denna hemma, men tyvärr enbart med grekisk text.. det kanske inte `passa att låna då, Din svengelska är ju helt underbar..

JanGBG
0

SkämsJaaaa-så det blev!

Det ska ju vara ett ställe att ha hästar.

Men du vet ju hur det är medde att vara ordblind, detta att sätta bokstäver i fel ordning, osv.

Så här ska det ju vara = "O.K. Corral".

Vad står O.K. för? Vad betyder det?

Jag tror att just den filmen ligger i Ikas lådor för billiga DVD!

Fick min på Maxi

medde
0

#16 Filmen jag erbjöd Leffe att låna har grekisk text. Den har jag haft med mig hem efter jag bodde utomlands ett tag i mitt liv. Därav filmen har denna text.

Du frågade om O.K Corall. Sökte gensat efter detta, då du hjälpte mig om Geronimo frågan. Det jag hittade var detta Citat från  sidan

"John Montgomery, som grundade fållan och hyrstallet vid OK Corral i Tombstone i Arizona, valde säkert också just det namnet för att det var på modet vid den här tiden, tror den nuvarande ägaren Robert Love2

JanGBG
0

Glad

Tack, för det.

Håller på med att skriva "anpassa" en artikel om "revolverstrider" som jag skrev till en "skyttetklubb tidning" för att passa här på sajten, den kommer om ett tag.