John Wayne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Marion Robert Morrison föddes den 26 maj 1907 i Winterset, Iowa. Han blev en av de största westernskådespelare.

Tänk jag förstår mycket väl varför min mor föll för John Wayne. Ikonen med manlighet och pondus. Det är nästan så jag själv faller för honom nu när man ser hans westernfilmer. Han har en utstrålning som tänder en, men jag tittar på min sambo och konstaterar att han får duga. Han finns ju i min närhet och i verkligheten.
Ja vem var då denne John Wayne? I unga år började han sin karriär i stumfilmer. Kan tala om att det var på 1920-talet. Han blev med tiden en av de största amerikanska filmskådespelare. Hans storhetstid var från 1940-talet till 1970-talet. Han var urtypen för en särskild kärv individualistisk manlighet (puss) och har blivit en bestående amerikansk ikon.
1930 fick han sin första "riktiga" roll i "Mot lyckans land", den första episka ljudfilmen i westerngenren, i regi av Raoul Walsh och som gav Jon hans artistnamn "John Wayne". Namnet var efter en general i det amerikanska frihetskriget och som hette "Mad Anthony" Wayne. John blev nu utbildad av studions stuntmän i ridning och annat som hade med western att göra.
Därefter blev det en del roller i olika filmer. Han hankade sig fram. 1939 kom så det stora genombrottet och det var i filmen "Diligensen" i regi av John Ford, som var en stor westernfilmregissör. John Wayne och John Ford sammarbetade i mer än 20 filmer under 35 år.

År 1969 belönades John Wayne med en Oscar för bästa manliga huvudroll för filmen "De sammanbitna". originalets titel "True Grit". Lite kuriosa är att den filmen har helt nyligen kommit ut i en nyinspelning under namnet "True Grit".
John Wayne var republikan och blev tillfrågad av republikanska partiet om han ville ställa upp som presidentkandidat 1968.
John Wayne rökte tre paket cigaretter per dag och fick diagnosen lungcancer 1964. Ena lungan och två revben opererades bort. Därefter rökte han cigarrer. Han avled av magcancer 11 juni 1979 och begravdes på Pacific View Memorial Park cemetery i Corona del Mar. Han efterlämnade fyra barn varav en är skådespelaren Patrick Wayne.
Många saker har uppkallats i minne av John Wayne, däribland John Wayne Airport, i Orange County och den mer än 100 mile långa vandringsleden kallad "John Wayne Pioneer Trail" i staten Washingtons Iron Horse State Park.

Några av John Waynes westernfilmer
- 1976 – Den siste gunfightern
- 1970 – Rio Lobo
- 1969 – De sammanbitna
- 1967 – Eldorado
- 1962 – Så vanns vilda västern
- 1962 – Mannen som sköt Liberty Valance
- 1960 – Alamo (regissör)
- 1959 – Rio Bravo
- 1956 – Förföljaren
- 1949 – Larm över prärien
- 1948 – Red River
- 1939 – Diligensen
Källa: Svenska Wikipedia 21 sept 2011
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Det var alltid kul att se hans filmer

Det ÄR alltid kul att se hans filmer 

Håller med föregående inlägg.
Fast dom håller sig aldrig till verkligheten, men det är ju bra och rolig underhållning.
Fast hur kan han dra så snabbt med "kanonen" långt bak på ändan?
Går inte jag har försökt?
Det har ju kommit andra efter honom. Clintan till exempel, men John Wayne har något speciellt. Kan det vara det uramerikanska eller det manliga?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Tror du har rätt Gittan, han höll ju långt upp i "Gubbåldern" damerna med sin charm!
Det är OTROLIGT bra underhållning, har en del av hans filmer, tyvärr saknar jag några av höjdpunkterna.
Han har ju blivit "hånad" för att han inte var tillräckligt "bra" skådespelare men titta på filmerna "Den siste Gunfightern" och "Dilligensen" nog är dom bra!