Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikett: övrigt-om-vilda-västern
Läst 4026 ggr
Leffe
0

Svartkrutskytte och kyla

Funderar på om ni som håller på med denna typ av skytte även håller på under vinterhalvåret. Går det eller har ni någonstans att vara inomhus?

JanGBG
0

Tungan ute Nej inomhus går det inte att skjuta svartkrut, efter några skott ser du inget. Men det går att ta på sig "dom långa onämbara" tjocka kläder och stora tjängor, då kan man vara ute. Jag ordnar min första tävling för året i Februari. tränar hela vinter.

Rynkar på näsanMen jag erkäner det kan bli bra kallt i bland.

JanGBG
0

GladVill bara lägga till att en vindstilla dag när det är riktigt kallt, så ligger röken kvar länge och är riktigt kompakt, efter ett par skott i snabb följd tror man att man är i dimman vid Lutzen.Tungan ute

EvaG
0

Kanske det var därför det var dimma vid Lützen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

byggarn30
0

Vid tidiga eller sena dagar med kallt i luften och hög luftfuktighet kan svartkrutsröken ligga kvar som om det vore trolleri…. Jag tror att de små partiklarna i röken ger luftfuktigheten något att kondensera på och därför ökar effekten av röken vid dessa tillfällen.

JanGBG
0

GladEtt helt korrekt påpekande Byggarn, desutom är ju dessa små partiklar hydroskopiska.

byggarn30
0

Här var det faktiskt kallt - men snabbt gick det ändå Flört

Quickdraw hos COW

JanGBG
0

Rynkar på näsanVad fruktansvärt roligt det ser ut! Var är det någon stans? Vilka får vara med och vad skjuter ni med för ammo ser ju utt att vara på en väg ?

byggarn30
0

Det är på vår westernklubb utanför Norrtälje. Vi skjuter ballonger på en vägg med bara lösa skott. En del har lite korngryn eller ris som förladdning - alla tre sätten pangar sönder ballonger på 3-4 meter Tungan ute

Och ja - det är fruktansvärt roligt Skrattande

JanGBG
0

Tungan uteJag har fått berättat för mig av en gammal millitär, om så kallad"Ofarlig ammo".

Man knådar ut moddellera i en tjock kaka, tar en blykula trycker ner den i leran så du får ett avtryck, läger några riskorn i avtrycket häller på stearin eller bivax. När det har stelnat tar du bort leran och har då en kula som kan du "Trycka" ner i hylsan. Lär fungera på upp till 10-15 m. 

Har inte provat själv, men killen som berättade höll på med TRIX-skjutning så jag tror han vet vad han pratade om.

byggarn30
0

Låter mycket intressant. Ska prövas. Jag gjorde nåt liknande för länge sedan fast jag då hade blyhagel istf ris. Var tänkt som "dunst". Har för mig att cowboys har/hade det till skallerormar.

JanGBG
0

Tungan ute Engelsmännen i Indien, tog någon gammal revolver, borrade ut räfflorna ur pipan. Laddade patroner med krut+förladdning+ små hagel + pappskiva + vax.

Dom gick under namnet ORMPISTOLER .

Man förstör ju räfflorna om man skjuter hagel.

En mer modern variant är ju att vissa av USA-piloterna i Korea och Vietnam hade i sin nödutrustning en pipa utan räfflor till . 45 ACP Colt 1911. Samt några på fabrik laddade "Hagel"-patroner för att "jaga" fågel/kaniner om dom skulle bli nedskjutna.

terje-jackson
0

min pappa var i svalbord för några år sedan och då var de någon som hade skutit ner en is björn med hagel skott som han gjutit ihop med stearin för att få en kompakt kula.

JanGBG
0

Har hört om just den typen av "SLUG" skott, dom finns i allt från lera/gips till sterain och vax. Men tror att just ett riktigt välgjutet "Slugg" skott är bra mycket för ändamålet.

Men slug skott kräver nära håll, PUH för att vara så nära en ISBJÖRN.

terje-jackson
0

ja man skulle nog inte villa tästa när livhanken hänger på nåra gram sterin

EvaG
0

#14 Kan bara hålla med dig.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

JanGBG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Obestämd Ja, det är farliga djur.

Bifogar en bild på den typ av "Slug" som jag gjuter till min hagelbössa.

Med en rätt laddning krut tror jag att "Is nalle" backar undan.

JanGBG
0

ObestämdNu börjar hösten komma, kyla går väl an. Men regn och svartkrut går inte ihop så bra. I söndags skött jag en svartkrutstävling. Tror att det var alla sorters väder under dagen. Regn på första varvet, Molnigt och kall blåst på andra varvet, Sol och varmt på tredje varvet.

Men skam den som ger sig.

Glömde att säga att jag har 80 grain Svartkrut bakom den Slug kulan i mitt inlägg#16