Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilm-och-serie
Läst 5060 ggr
JanGBG
0

TRUE GRIT och DETALJERNA

Om du inte gillar att man analyserar detaljer i filmer, Sluta läs nu!

Men om man är en Västern - "nörd" som jag så har man en högtidsstund när man går igenom en DVD av filmen.

DVD har ju extramaterial där man berättar om hur man tänkte och skapade kläder och vapen till filmen. Där talar man om att man tog boken till hjälp, efter som så mycket detaljer finns där. Man betonar också att man har strävat efter att försöka gör filmens rekvisita tidstrogen och realistisk. Jag tycker att man har lyckatsbra. Man sätter tiden för händelsen till år 1878, och då har man ju en bra utgångspunkt för att bestämma vad fanns och inte fanns.

På den tiden fanns ju inte "Cowboyhatten" som vi ser den och mycket riktigt det finns ju inga sådana i filmen. Men den hatten som Matti Ross har, den är ju hennes fars, är också en produkt från familjen Stettson, det är en produkt som verkligen var avsedd för cowboy i arbete i västen. Kläd designen har på
"Hägningen i Fort Smith" utrustat alla kvinnor med krinoliner, det är
ju inte helt korrekt historiskt men förstärker intrycket av "Finkläder" vid ett sådan tillfälle. I boken är de väl beskrivet hur de olika personerna var klädda, man har inte alltid följt detta, men man känner ändå igen personerna väl. Mans kläderna är ju helt otroligt reallistiska! Roster Cogburn ser ut som den "Lufs" han är, i boken betonas just hans rock med stora fickor där han har det mesta från patroner till karameller, hans hög stövlar med åsneöron är ju vad en man som satt till häst mycket behövde.

Texas Ranger LaBoeuf i sin hjortskinsjacka och randiga byxor är inte tagen ur boken , där har han en korderojrock. Men jag tycker nog att han klär bättre för sin roll i hjortskin. Att man tog dom kläder man hade, i Vilda Västern på den tiden ger "banditerna" i filmen ett bra exempel på, allt från slitna
kostymer till boskapsskötar utstyrsel.

Hästar är ju en nödvändig detalj i en Västenfilm/bok, men oftast är dom namnlösa statister.
Både i boken och filmen spelar dom en stor roll, har även fått namn. Roster
Cogburns häst, heter BO och är en stor kavallerihäst som han har haft länge.

Matti Ross köper en kolsvart Texas ponny, som hon kallar Blakie, han räddar
hennes liv i slutet, Matti är mycket förtjust i honom.  Scenerna med Matti och hennes häst , är mycket bra, dom visar att en farmarflicka på 1870-talet kan hästar och rider som våra dagars ung flickor kör bil och motorcykel. I boken är det mer om hästar och ridning än i filmen.

Texas Ranger LaBoeuf rider en liten Appalosa ponny.

Mattis far har en dyr häst som heter Judy, en stor kastanjebrun märr, den har stulits av skurken och vi får aldrig se den, men den har sin roll i handlingen.

Till och med"Skurken" har fått sin häst beskriven, en dålig går märr som han har lånat av Mattis far.

Vapnen i filmen är alla av en typ som år 1878 fanns att få tag på. Revolvrar som Colt dragon, Colt .45 av den långa kavalleri modellen, Remington Police -75  och gevär som Henry och Winchester bygelrepeter samt Sharp karbinen. Vapenhantering är för en som har provat skjuta med dessa vapen övertygande realistiskt. Även om det "långa skottet", är på
gränsen om inte ren fantasi. Rent teoretiskt går det och målet ( skurken)
sitter ju still på en häst, men det är verkligen ett "film skott" .
Mattis skott med Colt Dragon är ju precis vad som händer en ovan skytt som står på ett halt underlag. Den revolver har en otrolig stor laddning och en tung kula, rekylen är enorm. I boken har Roster Gogburn samma patroner i revolver som i Geväret. Troligen är det 44-40 han har. Förvarar patronerna i en tygpåse i fickan. Pistolen har han i ett "Slim Jim hölster" i en enkel remmen
på vänstersida, alltså "Crossdraw" med höger hand. På sadelknappen
har han två sadelhölster med stora Slaglåsrevolvrar i. Cogburn red ju med
Kapten Quantrill under inbördes kriget, på den tiden var det vanligt med
revolvrar i sadelhölster. Mattis revolver är ju av samma slag och är ju
ursprungligen hennes fars som han bar under samma kriget fast på andra sidan,
dom blå.

En del
av filmen utspelas i Fort Smith, som ju var säte för "Hanging Judge
Parker" på den tiden, skådespelaren som gör domaren är mycket lik honom
från gamla fotografier, för att inte tala om bödeln Georg Maledon.

EvaG
0

En rätt så realistisk film med andra ord. I alla fall om man ser till rekvisitan.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

JanGBG
0

Förvånad Alla wästern fans måste se den!

Men det är ju så att smaken är som B-n, delad!

Det hade varit roligt att höra någon som inte är lika förtjust i den som jag.

Leffe
0
byggarn30
0

#2 - Då ska du inte lyssna på mig. Jag tyckte den va hur bra som helst. Nästan lika bra som "Unforgiven".

Leffe
0

Nu har jag sett filmen och jag gillade den. Hästarna har stora roller precis som aktörerna. Jag hade ingen aning förrän sluttexterna kom att Steven Spielberg var inblandad i producerander av filmen

JanGBG
0

Tungan uteLäste en proffs tyckare om filmen.

Han sågade ner den, tror inte att han såg vad vi Västern nördar ser i den filmen.

EvaG
0

Visst var den bra. Det var bara en sak och det är att John Wayne är John Wayne.

JanGBG
0

ObestämdHm, visst, men den "Filmen" gjordes ju för många år sedan.

Den är också bra, men jag tycker inte att dom riktigt går att jämföra!

EvaG
0

Vapnen visades ganska detaljrikt, vilket jag tyckte var bra.

JanGBG
0

Obestämd Hej EVA

Vilken av filmerna menar du?

Den med J. Wayne eller den med Bridges?