Zeb Macahan är död
Efter ett 88 år långt och hårt liv stannade i går James Arness hjärta. Hans annars händelserika och stundvis våldsamma liv fick ett stillsamt slut när han somnade in i sitt hem. Han blev känd som Zeb Macakan i västernserien Macahans (Familjen Macahan) samt i västernserien Gunsmoke (Krutrök)

Jag såg varenda avsnitt av familjen Macahan, och det händer att jag tittar på det igen när det kommer upp i en tv kanal.
Jag tror att Gunsmoke är en av de TV-serier som hållt på längst tid i USA. Det är en amerikansk western- och dramaserie som sändes på CBS åren 1955 till 1975. I Sverige hette serien Krutrök och handlade om sheriffen Matt Dillon.
På Ginza.se finns en box med fem filmer
Titel: Krutrök collection Originaltitel: Gunsmoke - The Movie Collection Skådespelare: James Arness, Milburn Stone, Amanda Blake, Ken Curtis Handling: Den pensionerade sheriffen Matt Dillon lever ett allt annat än stillsamt liv. Gamla fiender kommer tillbaka för att hämnas, Dillons flammor dyker upp med oväntade överraskningar. Det är det enda jag vet som finns i handeln från Krutrök

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vem kommer inte ihåg hans Stora Kniv ?

Det stora igenkänningstecknet var hans haltande gång. Han fick en splitterskada från en granat när han deltog i andra världskriget.