Sommarplågan är här igen
Samma sak varje sommar. Djur instängda i varma bilar och med stängda fönster.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För några år sedan innan jag blev pensionär, hade jag bland andra uppgifter hand om den stora parkeringsplats som företaget hade till sina anställda.Där förekom det ibland att folk lätt sina hundar sitta hela dagen i bilen. Jag pratade med min chef men han ansåg inte att det var vår sak. Dom flesta brukade ju sticka ut och ta ut sin hund med jämna mellan rum.
Men det var en person som hade ett litet "ull nystan" till hund, som satt från kl 08.00 till 16.30 varje dag, den lilla hunden skällde intensivt så fort någon kom i närheten av bilen. Jag var på henne om hur olämpligt det var men hon bad mig dra åt helvete, det var hennes hund. En mycket varm sommardag på eftermiddagen var han alldeles tyst och låg helt livlös på golvet i baksätet. Jag försökte ta kontakt med ägarinnan, men fick veta att hon var på tjänstebesök och inte skullwe komma in fören vid 18.00 tiden. Ringde polisen, men dom hade inte tid. Då gick jag och hämtade en av våra verkstadsgrabbar som öppnade rutan åt mig så jag kund lyfta ut hunden få den i skugga och lite vatten i den.
Det här skulle jag inte ha gjort, fick en utskällning av min chef för att jag lade mig i något som jag inte hade att göra med, fick betala ett verkstadsbesök för "kontroll" av rutans mekanism samt hyrbilen under den dagen bilen stod på verkstad. Det enda bra som hände var min frus kommentar.
"Det var ju billiga pengar för att rädda livet på en liten hund"

Jag har för mig att man har rätten på sin sida om man knackar in en ruta för att rädda livet på en hund i den situationen du beskrev Jan.
Någon som vet?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Du har nog rätt, men då gäller det ju att i efterhand "Bevisa" att djuret var livs hotat! Efter några timmar i skugga och vatten i skålen samt rastad, så tyckte "matte" så här "det är ju inget fel på henne, ni överdriver"
Vi slog inte in rutan, du ska bara veta hur lätt visa verkstads pojkar kan öppna en ruta utan minsta åverkan, besöket på verkstad var bara för att sätta ditt mig.