Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettfilmer-och-tv-serier
Läst 13879 ggr
Stander
2

60-tals westerns

Ni som är lite äldre, kommer ni ihåg dessa serier. 60-talet var ju TV:s barndom och inföll precis med min skoltid.

Bröderna Cartwright: känner nog de flesta till

Vägen Västerut:  Ward Bond som vagnmästare i vagntåg

Prärie:  Var ju Clintans genombrott, men det var Eric Fleming som var trail-boss.

Bronco:  har inget direkt minne av den mer än det var Ty Hardin som spelade Bronco.

Wells Fargo:   Den här vet jag att jag gillade. Dale Robertson spelade Jim Hardie, agent för Wells Fargo

Gunsmoke:    några avsnitt med James Arness som sheriff Matt Dillon. Har inga större minnen av den

Maverick:   en western med glimten i ögat. James Garner som Bret Maverick. Jag gillade den. Gav upphov till en film med Mel Gibson på 90-talet

Laredo:   handlade om tre Texas Rangers. Lämnade inga större intryck, mera än att William Smith spelade en av de tre. Han blev senare känd som den otrevlige Falconetti i serien Fattiga och Rika om ni kommer ihåg den. Neville Brand var också en av de tre

Den stora dalen:    handlade om familjen Barkley och deras ranch. Kommer ihåg att den mest sympatiske av bröderna hette Heath, spelad av Lee Majors. Barbara Stanwyck spelade mamma Barkley och en ung Linda Evans var dottern i familjen.

Laramie:    Den gillade jag. Robert Fuller spelade Jess Harper

High Chaparral:    den gillade jag också. Har ju gått i repris vid olika tillfällen

Mannen från Virginia:    James Drury spelade mannen från Virginia, som ingen visste vad han egentligen hette. Han var förman på en ranch där ägaren spelades av Lee J. Cobb

På YouTube kan man se små snuttar av flera av dessa serier, höra titel-melodin m.m Kanske det väcker lite minnen till liv. Jag hittade ett Maverick-avsnitt där Clint Eastwood var med i ett slagsmål med James Garner

JanGBG
1

SkrattandeJo, jag kommer ihåg de flesta. Det var lite av högtidsstunder när dom gick.

Obestämdjag undrar om det kommer någon ny Västen serie i TV eller är det helt ute, en och annan västenfilm kommer ju?

Leffe
0

Den stora dalen var en av mina favoriter. Bronco blev ingen succé i Sverige. Jag tror den gick i några avsnitt bara och jag minns att de två första i princip var kopia av varandra

Gittan
1

High Chaparall - oh Manolito!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
1

Nu finns flera boxar med säsonger av westernserier i kampanjer med lägre priser

EvaG
0

Jag har sett det och funderar på att shoppa lite.

Medarbetare på Vilda västern iFokus