Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettutanför-ämnet
Läst 4916 ggr
Leffe
0

Hello amigos 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi börjar om i en ny tråd. Den gamla finns här

Leffe
0

Idag blir det en lugn dag. Kanske ta fram en gammal westernrulle och titta på

EvaG
0

Jag ska ut på promenad. Sedan blir det en matbit. I kväll väntar arbetet igen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

JanGBG
0

Tungan uteVar uppe tidigt i dag för att göra en del ärenden.

Men HU-HU så kalt det var, frös långt in i märgen.

Stannar inne resten av dagen och laddar lite patroner för att användas under vår och sommaren.

Gittan
0

Blev väckt i natt av en sjuk dotter, som stod vid min säg och sa: "mamma jag mår illa" och sedan kräktes hon. Nu ligger hon i min säng och sover.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Tatsja
0

#4 Stackars lilla gumman. Inte lätt att vara sjuk.

Så nu får du vara hemma med henne då?

Jag ska stryka. Sonen tvättade igår, så nu är tvättkorgen full med stryktvätt.

OBS: Bara mitt. Han får stryka sitt eget

Köpte en ny matta till storarummet på ÖB igår. Den var nedsatt från 400 till 99.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

JanGBG
0

SkrattandeHar skjutit årets första tävling. Gick inget vidare!

Var sedan hos min son, ett av barnbarnen fyllde 16 år.

Den duktiga tösen hade stått för maten själv, grytstek med kokt potatis ,gräddsås och sallad. Kaffe och hem bakad tårta efter maten. Både hon och hennes mamma är duktiga i köket, min son kan inte inte koka vatten äns?

Varför ska jag kunna det? jag behöver ju inte! säger han.

Hade köpt en porslinskopp som hon samlar på.

Denna kommentar har tagits bort.
Gittan
0

Nu har man två magsjuka gubbar att ta hand om. Varför är alltid de så gnälliga och jobbiga när de är dåliga.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Ing-Marie
0

#8 Stackars dig som ska stå ut med dem.

Tatsja
0

Gubbarna blir så gnälliga

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Oskyldig Till Gittan och Tatsja och Ysterlyster, Om vi inte var sådan,så skulle ju inte ni kvinnor kunna vissa vilka undebara och förstående samt vårdande personer ni är till er läggning!

GladJag tror att det är naturen som har ställt det så viset!

Förvånad"Men är från Mars och Kvinnor är från Venus"

Tatsja
0

JanGBG det är nog sant.

Nu är jag hemkommen från sjukan. Handen är stor som en klubba och jag får inte använda den eller fingrarna på 16 dagar.

Tack och lov så gick operationen bra.

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Gråter Lider med dig, att ha en skaddad hand är jätte jobbigt!

Vet för jag skadade höger handen för många år sedan, fick operera har käningar av det än i dag.

KRYA PÅ DIG Tatsja

( får du ont, så ta en Whisky)

Tatsja
0

#13 Synd jag inte kan lyda ditt råd. Men jag har morfinplåster och det passar inte ihop med whisky.

Lite jobbigt att skriva. Tror jag gjorde för mycket igår. Har ont, ont och ont. Fast ont krut förgås inte så lättFlört

Väl mött, Tatsja

EvaG
0

Nu ska jag ta hand om mig och gå och sova. Ha en bra dag ni andra.

JanGBG
0

ObestämdDet är visserligen plusgrader ute. Men rått och blåsigt! Käner inte för att gå ut. Om det är lite bättre väder i morgon så får jag nog åka och lossa lite skott.

Är lite skjutsugen.

EvaG
0

Ännu en arbetsnatt avklarad. Nu blir det två dygns ledighet, men först väntar sängen. Ha en bra söndag.

JanGBG
0

SkrattandeI dag kom jag ur sängen i tid, mulet och rått var det men plusgrader.

Så det blev att stoppa en Winchester m92 + karbin Remington 12,17 m/95 + en flintlåspistol i sinna fodral och åka upp till banan.

Med Gevären gick det bra, men flintlåspistolen gick åt "det varma stället under jorden"!

Tungan uteTror att jag ska göra en Potatisgratäng i dag, till den ska jag ta och göra " rökt kassler med svamp och annanas i ungn".

JanGBG
0

Rynkar på näsanLika grått och trist i dag, Måndag!

Har allt vakert väder övergivit oss! Är den nya istiden på väg?

Det blir att sitta inne och göra vapenvård.

Tatsja
0

Grått och med minusgrader på nätterna. Runt nollan på dagen. Hantverkarna håller på för fullt här hemma och handen min gör ont

Väl mött, Tatsja

Leffe
0

Nu har en vecka gått i februari. Det började bli lite härligt väder med sol och värme. Våren kanske - nejdå vintern tog bara en liten paus, välbehövlig för den har jobbat hårt denna vinter. Nu är den här igen.

Tatsja
0

Tiden går fort

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Rynkar på näsanGråterSkrikandes Jag är så less på vinter nu, Man fryser, man halkar, är så tjockt klädd att man nästan inte kan rörra sig!

Det är första vintern där jag faktiskt inte kunnat skjuta så mycket som jag har önskat, vägar är ju inte farbara och banor igen frusna och fyllda med snö.

Om skjutvallen är hårt frusen eller isbelagd är detr risk för rikosetter.

NEJ, Tiden går inte fort, när man sitter och väntar, fast min fru tycker att det är bra att jag är hemma och gör henne sällskap.

EvaG
0

Nu har vi kommit till den 10 februari. Det är blåsigt ute. Nu väntar sängen på mig.

Önskar er alla en trevlig dag och ta det lugnt.

JanGBG
0

Rynkar på näsanHar haft hunden idag, han är ju van att få gå ut mycket, han ska ju inte lida för att vädret är dåligt, snö/regn, halka blöt och kalt.

Vi har trots det varit ute en hel del, Tror ni inte HUNDKRÄKET RULLADE SIG I BLÖTSNÖN. Sedan smet han in i vardagsrummet innan jag hann torka av honom. VEM FICK SKÄLL ? JO,jag av min fru för att jag inte ser till honom!

Leffe
0

Oj vad det har snöat. Här är till och med fönstrerrutorna vita av snö. Folk går utanför i varandras fotspår på gångbanan

JanGBG
0

CoolKallt men Solen skiner, så i dag var det skjutbannan.

Prov skött en ny minné kula som jag har gjutit, den gick bra. En kompis provskött av honom inhöpt en ORGINAL Winchester m92 (från 1895)i kaliber 32-20. Den gick otroligt bra, jag hade gjort ammo till honom, så jag blev glad över att ha gjort patroner som fungerade i det gamla vapnet.

När jag kom hem hade min fru kokat kaffe gjort goda smörgåsar!

LIVET ÄR BRA ATT LEVA IBLAND

JanGBG
0

Rynkar på näsanVAR är alla trevliga mäniskor? Ibland verkar den här sajten som en Öken i Arizona eller New Mexico, ÖDE ?

Tungan uteMen ibland kommer man fram till ett vattenhål ! Där brukar det finnas folk!

Blir det något Indian överfall eller?

Leffe
0

Det går i vågor. Ibland är man här och ibland där och ibland på helt annan plats. Sedan kommer man tillbaka och så går det hela tiden

EvaG
0

Tittut!

Tatsja
0

Lyfter lite på gardinen och kollar ut om det står några och väntar. Men jag tror de flesta vet varför jag inte är så aktiv just nu.

Fick ett bakslag i handen igår. Bandaget var alldeles blodigt, upp till vårdcentralen och de konstaterade att ett stygn var en liten glipa, men då de ska tas på fredag så fick jag nytt bandage.

Sen lite skäll för att jag ändå arbetat med handen, men hon kunde inte lika mycket som mig förstå mina föreskrifter.

Du får inte använda handen, men gör som vanligt med denObestämd

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Tungan uteJa, se läkare och föreskrifter till patienter.

Leffe och Eva , saknade er ett tag trode att jag blivit övergiven ute i den hemska öde öknen men där är ni ju igen.

EvaG
0

#22 Jag sitter här vid oasen.Alla ni som är krassliga - krya på er.

Själv gör jag mig i ordning för att gå till arbetet - pigg och kry.

Ta nu hand om er och era anhöriga och djur

JanGBG
0

Rynkar på näsanKänner mig precis som jag nog är idag! " EN SUR OCH TJURIG GAMMAL GUBBE"

Ska ordna en gevärstävling på lördag, åkte upp till bannan tidigt i dag för att ordna lite. TROR ni inte att någon har slarvat bort klubbens skruvdragare, fick sätta mig i bilen åka hem efter min egen och tillbaka. Hade lovat frugan att vara snabbt tillbaka för att hjälpa henne med veckostädningen, " Du säger en sak, men det är alltid mer jobb på den där skjutbanan!" sa hon, kunde ju inget säga emot, hon hade ju rätt.

SkrikandesVAR FÖR ÄR FOLK SÅ HIMLA SLARVIGA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gittan
0

#34 Du är helskön!

I dag slapp jag göra middagen. Gubben ringde från jobbet jobbet och sa: "Hitta på något att göra för nu ska jag göra middagen idag". Så nu sitter jag här vid datorn och väntar på den färdiga maten. Det luktar underbart gott från köket.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

JanGBG
0

Tungan uteDet var något det!  Så då är du en bortskämd fru idag?

Jag gör ofta maten hemma hos oss, men min fru, hon gör nog mer än sin del av hushålls arbetet.

Det tillhör livets "bättre" delar att skäma bort sin "kvinna" ibland.

DET LÖNAR SIG ALLTID.

Tatsja
0

Vad skönt Gittan. Hoppas du hann med att ta ett skönt bubbelbad också.

Min son har lagat middag hela veckan och gjort disken.

Idag ska jag ta stygnen i handen, sen får vi se hur det blir

Väl mött, Tatsja

EvaG
0

Här är det lugnt och stilla. Ska arbeta i natt. Ska så småningom göra mig iordning, men älskar att sitta här i myskläderna och bara ta det lungt. Hoppas ni får en bra söndageftermiddag och -kväll.

JanGBG
0

Glad En stilla Söndag är alltid bra, ska göra vapenvård om en stund

Hade en tävling i lördags årets först svartkruts tävling i 10 minus, men solen låg på så vid 10-tiden var det riktig skönt.

SkrattandeDet kom många skyttar och det var otroligt trevligt, hade bra folk i köket som hade gjorde Köttbull och Ost smörgåsar och kaffe, korv/bröd + bullar, så  folk satt och fikade och pratad efter tävlingen.

GladNär det blir på det sättet så är det roligt att ordna tävlingar, allt från mitt inlägg i #34 var som bortblåst

Tatsja
0

Kylan har haft oss i sitt grepp, som mest igår natt. -28. Nu har vi "bara" - 8, men de varnar för mer kyla.

Min dusch börjar bli klar. Tänk att de kunde göra om en garderob/liten klädkammare till dusch. Ska bli så skönt att slippa dessa hala 13 trappsteg till undervåningen. Sen tycker sonen det är skönt att jag har på samma plan som jag huserar i.

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Rynkar på näsanKYLA-KYLA-KYLA, när tar det slut?

EvaG
0

Bra fråga. Kom med nästa.

EvaG
0

Alla har väl frusit fast eller är insnöade.

EvaG
0

God morgon till vinterkylan. För mig väntar några timmar i en varm, skön och mjuk säng. Hoppas ni får en bra dag och ta det lungt.

JanGBG
0

SkämsJag har nu på morgone en inspektion av Kommun.ing och brandmyndigheter av en sprängkista.

När det är över så tänker jag använd min fantasi och låtsas att det är plusgrader och skjuta lite gevär.

Det är inte bara kroppen som fryser, själen fryser ju också!

Tatsja
0

Jan, Jan. Be gumman din värma din själ med en riktig go' kramFlört

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

Tungan uteDet var ett bra förslag Tatsja! 

Inspektionen gick bra, efter åt spikade jag ihop några fram dykande mål och skött med hagelgeväret på dem, slutade inte fören jag var iskall och fingrarna vita.

Sedan åkte vi på kalas hos min syster. OJ-OJ-OJ, vad den kvinnan kan gör god mat, Mängder av smårätter, kalla och varma, Champange och vin, öl och vatten. Kom hem för en liten stund sedan.

Cool I riktigt god form.

EvaG
0

God morgon alla. Här sitter jag nu med en kopp rogivande rött te. När den är uppdrucken är det dags att krypa ner i den sköna sängen och sova några timmar. Hoppas ni alla får en trevlig dag och ta det lugnt och försiktigt.

Tatsja
0

Vilket konstigt väder vi har. Ena dagen -26 nästa -6. Inte undra på¨att kroppen värker

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

FörvånadSkrattandeTungan ute Har varit och sett "TRUE GRIT"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den var oerhört bra! Allt finns med men på ett annat sätt än i JW-filmen.

DEN ÄR MYCKET SEVÄRD.

Tog med  min 43-årige son, först på lunch på kinakrogen sedan eftermiddagsbio, så får både jag och han en kväll med våra fruar.

Tatsja
0

# 50 Vad trevligt ni verkar ha haft det. Jag sitter här ensam och väntar på att skidorna ska börja. Tänder lite ljus och rostar mig en smörgås.

Sen kommer sonen hem ikväll (hoppas och tror jag)

Väl mött, Tatsja

[stblues35]
0

Tjosan på er! Tänk vad ont det gör att få ett finger i ögat!!

JanGBG
0

Obestämd #52, Jag hänger inte med? Är jag för gammal och senil , som inte fattar vad du menar?

Tatsja
0

#53 han har väl lyckats klanta sig och stoppat fingret i ögat.Förvånad

Väl mött, Tatsja

byggarn30
0

Har precis hämtat mina småflickor, 6 & 8, och ska ha lite sportlov Glad

Imorgon blir det Naturhistoriska och Cosmonova. Senare i veckan kanske Sydpolen (Våglandet som tjejerna säger) i Södertälje.

I slutet av veckan ska vi nog ut till vilda västernklubben (Cowboy som tjejerna säger) och mysa där.

JanGBG
0

Kyss Små Damer kan vara nog så underhållande och trevlig.

Guld i munMen lika krävande och dyra som dom "Stora" Damerna!

OskyldigVad var jorden och livet utan Damer- TOMT och ÖDSLIGT

[stblues35]
0

#53 Nejdå..var nog bara lite otydlig!Glad Men Tatsja hade delvis rätt..det var inte mitt finger..det var min lilla dotter som peta sitt finger i mitt öga och det gjorde ont!Skrattande

EvaG
0

Alla damer är underhållande och trevliga, men de små är mycket sötare och är dessutom naturligt söta. Vi äldre försöker göra oss söta.

Tatsja
0

# 58 och vissa lyckats verkligen Flört

Väl mött, Tatsja

JanGBG
0

CoolJapanskt ordspråk:

"En kvinnas skönhet ska betraktas i ett mörkt rum"

Japanskt ordspråk:

"Endast en blind ser en kvinnas verkliga skönhet- den inre"

Tale sätt från Kina.

"En kvinna från stan är vacker - En kvinna från provinsen kan laga mat"

Gift dig med en från provinsen- den egenskapen försvinner inte med tiden!

Gittan
0

#60 Jag säger inget.

Toppenväder idag. Sonen och jag tog en skidtur i skogen. Det är en härlig avkomling vintertid. Önskar er alla en trevlig dag.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

byggarn30
0

Tillbaka från skridskoåkning och korvrillning med döttrarna vid COW-stugan Glad

JanGBG
0

SkrattandeFör att blika #61 så finns ju det japanska ordspråk om män också!

Den "lille" mannen talar gärna om sina förnämliga annor.

Ett till:

Mannens sinne, skiftar som hösthimelen.

och ett tredje.

En stor pamp, kan också rosta.

( pamp =  annat utryck för ett svärd)

Gittan
0

#63 Tack.

Hoppas det blir lika fint väder idag som igår, men det är väl att hoppas för mycket. Katterna njöt lika mycket av solen som jag. Önskar er alla en trevlig dag.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

God morgon i nya iFokus. Det är lördagmorgon och lite kallare. Den sköna sängen väntar på mig, men först en kopp te och en liten smörgås.

Hoppas ni alla får en trevlig lördag.

EvaG
0

God morgon till en uppåtgående sol. Det ser med andra ord bli en vacker dag. Det blev en långt arbetsskift i natt. Med andra ord så kommer jag nu sova bort det fina vädret.

Hoppas ni får en givande söndag.

EvaG
0

God morgon på er - både pigga och trötta, En ny vecka har börjat och vi har kommit lite närmare sommaren. Snön smälter mer och mer. Barmarken syns lite här och var.

Hoppas ni alla får en bra måndag och ta det försiktigt.

byggarn30
0

Så, barnen ivägskjutsade till skolan, nu väntar en lugnare, barnfri vecka. Ta det lugnt alla.

byggarn30
0

Så, barnen ivägskjutsade till skolan, nu väntar en lugnare, barnfri vecka. Ta det lugnt alla.

Gittan
0

Nu har jag en otroligt ledsen och besviken son här hemma. Efter en längre tids sjukdom skulle han åter få komma till skolan, men i går tog han helt slut och i samråd med läkaren blir han hemma ett tag till. Tänk han som sett så mycket fram mot att få börja igen.

Önskar er alla en härlig dag.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

JanGBG
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

GladNu ligger sista delen av Oxdrivaren på första sidan, men SOM VANLIGT traslar jag till det, bilden ville inte komma med. Leffe får väl rycka in, han tröttnar nog snart på mig, och drar från höften.

Det var faktiskt väldigt roligt att göra den, har aldrig skrivit någon påhittad berättelse för, fast många artiklar om fakta saker i några skytte och samlartidningar har jag gjort. Tyvärr tog den ju lite tid på grund av svårigheterna här på sajten. Men dom är väl över nu.

Rynkar på näsanTråkigt med din sjuka pojke GittanL, men kommer ihåg från min barndom att när man var sjuk då fanns det ingen bättre än Mamma att ty sig till.

EvaG
0

Tänk att det nu gått över en vecka i månaden mars tecken. Mars den månad när vintern sakteliga går över i vår. Snart kommer de första vårtecknen att synas. Hästhoven kommer snart säga "tittut här är jag" Det börjar spritta i kroppen hos våra djur och kanske hos oss också.

Solen kommer att värma mer och mer. Dagarna blir ljusare. Ja man kan hålla på hur länge som helst, men plötsligt är det sommar.

Önskar er alla en trevlig dag och ta det försiktigt.

JanGBG
0

Guld i munKöpte den nya utgåvan av boken  "Tru Grit", och läste om den, den är minst lika bra som filmen.

Tungan uteNu finns det alltså två filmer och två bokutgåvor av samma ide. Men vad jag minns så är det mycket liten skillnad, eller ingen alls mellan de två böckerna.

Den första utgåvan hette "Mod i barm" och denna sista "Tru Grit"

Förvånad Jag kan rekomendera både de två filmerna och böckerna.

EvaG
0

Det verkar bli vinter igen. Stackars tranorna som kommit. Nu kommer befintliga tussilagon bli övertäckta. Upp till 2 dm snö ska det komma och blåst. Ta det lugnt i dag och alla andra dagar också.

JanGBG
0

GråterHär är en snålblåst och snöblandat regn och så kommer det snöbyar ibland.

ObestämdMin fru sa i går "jag tror att jag skulle vilja vara björn, äta upp sig på sommaren och gå lägga sig på vintern och sova" !

Rynkar på näsanMen då skulle ju jag vara ensam hela vintern! sa jag.

FlörtJag skulle tala om var jag hade idet, svarade hon

EvaG
0

#75 Vettig fru du har.

Det ser ut att återigen bli en solig dag. Det blir mindre och mindre snö i parken nu för varje dag som går. Tänk så småningom går det att sitta på parksoffan och njuta av värmen och solen. Hoppas ni får en trevlig lördag.

JanGBG
0

Tungan uteHar skjutit en fälttävling i dag.

Det gick "si-så -där", hade 5 träffar (mycket) borta och kom  nog två-tre i "Gubbe-klassen"

Men det var trevligt att skjuta.

EvaG
0

Ny dag, ny vecka.  Kan inte låta bli att följa vad som händer i Japan. Det är en fruktansvärd katastrof som drabbar både människor och djur.  Jordbävninf och tsumani, men kan inte förstå att man får bygga kärnkraftverk i ett sådant jordbävningsdrabbat område.

Hoppas ni alla får en bra måndag.

JanGBG
0

Håller med, 54 kärnkraftverk!

Underligt att dom inte har reservagregat för att kyla?

Hela städer utplånade, stackars människor

JanGBG
0

ObestämdVar hittar man Cowboyboots eller "gammaldags" kängor"?

Det måste ju vara i stora storlekar!

EvaG
0

#80 Kolla på Tradera.

I dag gäller en långpromenad, sedan blir det en utekväll i kväll. Hoppas ni får en trevlig dag.

EvaG
0

Jag ska åter ut på långpromenad under dagen för att sedan till kvällen arbeta igen. Hoppas ni får en bra dag.

Leffe
0

Idag ska jag ut i solen med el-rullstolen. Sköt om er

JanGBG
0

GladVad skönt det är med Sol och värme!

I söndags provsköt jag minna hemaladdade Hagelpatroner med svartkrut.

ObestämdVar inte helt nöjdRynkar på näsan Får inte riktigt det tryck jag önskar?

Leffe
0

Våren kommer mer och mer trots att vintern försöker blåsa bort den

byggarn30
0

Hur gör du med patronerna Jan?

EvaG
0

Snart kan ni vara ute och skjuta hela dagen.

Nu har man slutat passet. Tevattnet kokar och efter en kopp rött te väntar sängen. Hoppas ni får en bra söndag.

JanGBG
0

Skrattande EVA, du må tro vad jag väntar på det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Glad#86/ byggarn30, Jo, när jag använder hylsor av papp eller plast så är det inga problem, då håller"rillen" skivan över hageln så hårt att det blir ett bra motstånd och trycket byggs upp.

Rynkar på näsanMen på en mässingshylsa så tycker jag inte att det blir bra motstånd där finns ingen "rill" utan jag har lagt stearin ovan på pappen, men det är inte bra, har gjort nya där jag har lagt lite lack ovan på som tar i mässingshylsans insida. Har inte skjutit dem än, vi får se. Fick ett tips på att nagelack är bra, men min fru fick ett frispel när jag ville ta henns nagelack, viste inte att nagelack var så dyrt.

Tungan ute I morgon åker jag till Ängelholm och köper lite svartkrut och tillbehör, vi är några kompisar ( läs gubbar) som åker så det blir nog en bra dag.

byggarn30
0

Jan - jag tror att lösningen är att "dubbelladda". Kör först i så mycket svartkrut du vill, komprimera det hårt. Sedan i med lite till och sedan komprimera hårt igen.

Idag är en solig dag. Får se vad som görs. Ska nog översätta lite exelark från svenska till engelska. Lagom roligt Obestämd

JanGBG
0

ObestämdNjaaa, möjligen, men har alltid få läta mig att att det först är när gastrycket byggs upp till en viss gräns, då ska blyet börja röra sig. Vad har pakningen av krutet med det att göra det är ju nästan förbränt vid det laget?

Rillen hindrar ju haglet att börja röra sig, det är ju ett fysiskt hinder, behöver något som håller pappskivan på plats i mässingshylsan.

byggarn30
0

Jag tänker bara på när jag laddar Colt 1851 Navyn löst. I med krut till randen och komprimera. Sedan i med krut till randen och komprimera. Sedan i med papper (Toa, Hushålls, Servetter) i små bollar och komprimera, komprimera. Sen SMÄLLER det.

Samma med Colt 45 Peacemakern - ladda till randen, komprimera i laddverktyget från Lee - i med krut till randen, komrimera igen. Sedan på med en utstansad skiva juicekartong (med silversidan utåt) och komprimera en sista gång. Sen SMÄLLER det ännu mer. Om jag kan få rekyl i 45:an utan hagel framför borde du få fart i grejorna så Glad

EvaG
0

#91 När du har fulladdat kan inte vapnen explodera i handen är du skjuter?

Det är lite för sent för mig att säga god morgon, men jag är precis uppstigen. Nu ska jag göra mej i ordning och ge mej ut på en promenad. Hoppas ni alla får en bra dag.

byggarn30
0

Eva - nej det är ingen fara. Det enda man ska se upp med är att ladda för mycket och ha för mycket förladdning i antika mynningsladdare som ofta kan vara rätt så uppfrätta av rost inifrån - även om de ser fina ut utifrån.

Leffe
0

Till helgen börjar fotbollsallsvenskan! Är det en tillfällighet eller har ansvariga på fotbollsförbundet planerat vädret. Det kommer ju då att bli 10-14 grader varmt. Den värmen kan man inte tänkas infinna sig redan till dess om man känner temperaturen idag.

Sköt om er

JanGBG
0

Rynkar på näsanGastryck i vapen är inte lätt, inte för mycket för fort eller för lite för långsamt!

Det gäller att ha rätt tryck under rätt tid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta att ha en kraftig karton förseglad mot den blanka mässingsvägen verkar fungeras.

Fick lite gammalt nagelack av ett av barnbarnen. ( Den färgen är inte modern sa tösen)

JanGBG
0

Skrattande I DAG VAR DET PREMIÄR ! Första dagen som jag kunde sitta ute och gjuta kulor. Det var på gränsen till för kallt, fick sätta upp stora kartongskivor så att grytan inte stod i drag och blev kall. Det var många kulor som fick gå till baka i gryta på grund av för kall tång.

Men fick ihop cirka 100  styck 44-40 kulor, 200 styck 32-20 kulor och 50 styck "slug" i kaliber 12.

Senare hemma gjorde jag entrecote med klyftpotatis och bearnies sås. Serverade en Sallad med Fetaost och Ädelos och tomater.

Nu sitter jag och myser, ska ta mig en "liten" Whisky ikväll till TV.

byggarn30
0

Jan - får du tag i bly till vettigt pris?

JanGBG
0

Guld i mun BLY! Ja det är ett problem. Det bästa blyet är det som finns i skjutna  luftpistol/gevärs kulor, Blyplåt och rörläggar bly och blyrör som elkillarna hade att löda ihop kablar förr i världen.

Själv har jag på den tiden då jag jobbade, fått en massa bly när rörläggarna slutade lödda ihop rör, fick också blyrör när elkkillarna började "klämma" i hop kablar. Tog hand om skrotet från skjutna luftgevärskulor på ett Tivoli. Så jag har samlat på mig bly, som förhoppningsvis räcker några år. Bästa sättet är nog att fråga på skytteklubben var deras skrot från luftskyttet tar vägen.

Med andra ord jag har inte betalt ett öre, men otroligt massa jobb med att rena skrot till använd bart bly.

byggarn30
0

Ja - luftgevärskulor vet jag om - det är bra. Lite mjukt till Henryn samt Colt .45.an. Då blandar jag i hjulvikter - de är lite hårdare och gratis.

byggarn30
0

Blev lite förvånad häromdan när boken "Custers sista strid" dök upp i brevlådan. Efter ett mail till Bonniers fick jag förklaringen att de fått adressen av författaren och att de trodde den skulle intressera "oss".

Tack och bock.

Läser den nu och det verkar lovande.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100125253

JanGBG
0

Tungan uteFör mjuk till -45LC och Henryn 44-40??????????

Vad har du för krut och laddning? Om du skjuter med röksvag så är det nog för mjukt! Men svartkrut tror jag att det är perfekt för. Om du med svartkrut får avlagringar i pipan så laddar du nog för hårt.

JanGBG
0

Obestämd I söndags började jag min CAS-kurs!

Detta med regler och bestämelser går ju lätt.

Skäms Men oj-oj -oj vad svårt det var att dra och skjuta så fort med revolvrar! Trode att minna hölster som ju är "historiskt riktiga" skulle funka, men nej dom var inte bra att ha för så snabba drag! Måste modifiera min utrustning, trode inte att det var möjligt att missa så stora mål på så nära håll, MEN DET ÄR DET!

SkämsTror att "Gubben" är för tjock,klumpig och stel i kroppen för det här skyttet? Vi får se hur det går med bygelrepeter och hagelgevär?

EvaG
0

I dag är det en långpromenad som gäller. Frågan är om det kommer att bli regn eller ej. Hoppas ni har en bra dag.

Leffe
0

Jag ska ut en vända med elrullstolen

[stblues35]
0

#104 Har du inte satt dit en v8:a än?Glad

byggarn30
0

Kul Jan. Hur ska du modifiera hölstrena?

Jag sydde ett snabbdragarhöster på beställning förut. Lade i en plåt mellan läderlagrena så att man kunde forma hölstret mer varaktigt och därmed få revolverna att släppa läderkontakt tidigare. Sedan gjorde jag en ganska djup slits i framkant där pipan så att säga kan börja rotera framåt "genom" hölstret innan hela revolvern är uppe ur hölstret.

Bara ett förslag. Själv har jag spenderat dagen med att rusta lite på en 10-meters stålbåt som vi ska ha för att underhålla bredbandsnätet via radio-lan här i Roslagens skärgård.

JanGBG
0

GladTack för tipset #106.

Tror bara jag ska göra så jag kan binda ner det. Vi får se efter kursen om jag ska hålla på med detta? Då kanske det är dags för snabb dragar hölster.

Ut med dig Leffe i solen och njut!

JanGBG
0

CoolEn långfredag i solsken!

GråterVaknade tidigt i morse med värk i hela kroppen, kunde inte ligga i sängen.

Gick upp plockade ihop lite gjutgrejor åkte upp till klubben där var ju tomt och tyst satt och gjöt lite kulor, skjuta får man inte på långfredag.

SkrattandeNär jag lirkat med kroppen så släppte värken, åkte hem till frugan väntar på barnbarn och hund som vi ska ha här tills imorgon.

Farfar, gör fläskfile, men lägg den inte i en massa sås, jag vill ha den med Ketchup och stekt potatis. sa barnbarnet.

ObestämdFår väl göra någon god rödvinssås till mig och frugan, vi är inte så förtjusta i Ketchup!

EvaG
0

Här ska det bli 19-20 grader idag. Hoppas min parksoffa är ledig. Ut i solen med termos och smörgåsar. Hoppas ni får en trevlig påskdag.

JanGBG
0

CoolÅkte 20 mil till en tävling i Höganäs i dag.

Skött Winchester och revolver, gick "si så där", men det var roligt.

OskyldigPå hemvägen stannade jag och åt "Fläsk, lingon och potatisbullar".

Rynkar på näsanNär jag kom hem och var mät och inte ville göra middag så sa min fru, "Du har väl ätit något onyttigt som vanligt"

Kjelle
0

Nu är man ledig några dagar så nu kommer väl kylan. Ska hjälpa GittanL, sambon, i trädgården med lite snickerier.

EvaG
0

I dag har det varit långpromenad och sedan lite meditation på min parkbänk. Hoppas ni haft en bra dag också.

Gittan
0

April och vi har väder som brukar komma under majmånad. Vart försvann våren och vad kommer vi att få för sommar egentligen?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Nu har de varit och hämtat min elrullstol för reparation när den kommer tillbaka ska jag ge mig ut i solen

Sköt om er

Gittan
0

Här är det fullt arbete i trädgården idag. Jag påtar och sambon snickrar.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Här är det fullt arbete i trädgården idag. Jag påtar och sambon snickrar.

Gittan
0

Lugn och ro - barnen är i skolan efter påsklovet

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Jag sitter hemma och tar det lugnt idag. Ska väl titta på hockey-VM nu

EvaG
0

Konstigt - nu har det blivit aprilväder.

JanGBG
0

Tungan ute I går söndag gick jag min andra omgång i CAS-kursen.

Nu var det hagel och bygel som gällde. Det gick riktigt bra fast "hu" så långsamt.

Var så trött att jag inte orkade laga mat när jag kom hem, vi köpte pizza.

I dag har jag "ängnat" åt frun, monterat hennes ny inköpta balkongmöbler.

SkrikandesNu återstår bara vapenvård från i går, bla-bla-bla.

Leffe
0

Nu har jag vaknat efter att halva natten suttit på toaletten och det har sprutat båfe nedtill och upptill. Nu mår jag redan bra, men trött.

Sköt om er

byggarn30
0

Inte kul Leffe. Här är det mysväder. En turr till Stockholm vart det idag. Stockholms Glass och Pastahus på Valhallavägen i solen - mums Glad

Gittan
0

Kom lilla svalkande vind kom för jag ska jobba i trädgården i denna värme.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Jag tänker ge mig ut i solen en stund. Sköt om er

JanGBG
0

CoolUNDERBARA SOL!!!!!!!

Tror ni det står sig till helgen? Ska ha en tävling ( arrangör) på lördag och Cas-kurs på Söndag.

På måndag ligger jag som ett vrak i en hög på golvet och sover.

Gittan
0

Barnen ivägskickade till skolan. Sambon på jobbet. Själv tänkte jag jobba i trädgården samt göra storstädning inne, men gud vad det är kvavt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

Här sitter man med världens huvudvärk och tycker synd om en själv. Jag hoppas ni har en bättre dag.

JanGBG
0

Obestämd #127

Om det inte är självförvållat så tycker vi synd om dig. Men är det självförvållat!

Så är det inget ont som inte har något gott med sig! Eller rättare sagt "hade".

Har varit och provskjutit minna "slugs". Resultatet ?  Fattar inget alls?

Det gick lite hur som helst?Rynkar på näsanTungan ute

Gittan
0

Det ser ut att bli regn vilken sekund som helst. Tänkte jag skulle få slippa vattna trädgården en gång i alla fall.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

Snart ska man till arbetet för ett nytt arbetspass.

"128 Det var inte självförvållat.

EvaG
0

Nu är man uppstigen efter nattens arbete. Ska ut en stund och få mig en matbit. Hoppas ni får en trevlig lördag.

JanGBG
0

GladTRÖTT men Glad, är jag i dag!!!!!!!!!

Körde som tävlingsledare en svartkruts tävling i dag. Precis när allt var klart och alla priser utdelade ,då började regnet. TIMING!!!!!!

Leffe
0

#132 Det kan man säga är timing utan att överdriva

Nyss uppstigen och konstaterar att det ser blött ut ute. Nu är det bara att vänta på hockeyfinalen på teven.

Sköt om er

JanGBG
0

SkrattandeSkrattande Är idag ännu gladare än i går!

Tungan uteTungan ute Är änu tröttare idag än i går!

Har skrivit provet och gjort min prov tävling i CAS idag, det gick bra.

Ska ta EN RIKTIGT STOR WHISKY i kväll.

EvaG
0

#134 Du är underbar du! säger en som snart ska sova. Bara teet är uppdrucken så väntar sängen för några timmars sömn. Sedan blir det ett besök i Stockholm. Hoppas ni får en trevlig måndag.

JanGBG
0

Obestämd I dag är stora vapenvårdsdagen!

Gråter Tre vapen från lördagen och Fyra från Söndagen, klockan är tolv på dagen men tre är redan klara.

Tungan uteFidde (hund) avbryter ibland när han vill gå ut, Frugan tycker att det är lite ensamt, när jag sitter där och "gnuggar" så har lovat henne en god middag i dag.

Fransk Köttfärsgrotta med lök och ris, får det bli.

Leffe
0

#136 Du har fullt upp, men maten låter god

Leffe
0

Norges nationaldag och jag ska nu på morgonen till läkarmottagningen och bli av med lite blod

Sköt om er

EvaG
0

Den här tråden har blivit så lång att vi fortsätter i en ny som finns här

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer