Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettövrigt-om-vilda-västern
Läst 1388 ggr
retrofuture
0

Äntligen ett västernforum

Jag är en stor vän av vilda västern och det var trevligt att äntligen hitta igen ett forum där likasinnade finns. Jag gillar att ge ut tidningar på fritiden, har till exempel publicerat 60 tidningar om Deep Purple, men numera vill jag syssla med ett bredare spektrum. Jag har, och det tror jag förmodligen kommer som en överraskning för de flesta av er, gett ut en hel del västernrelaterat material sedan 2003 i det här landet (för samlare). Episodguider om High Chaparral och Alias Smith & Jones, artiklar om författare etc. Hanz F. Lindström, som själv publicerats i pocketform i Sverige i denna genre (och som översatt till exempel en del nummer av Utpost 9) är med i det jag gör. Jag grundade en ny tidning för snart ett år sedan som heter RETROFUTURE och här är det vilda västern i kubik. Nr 3 har precis utkommit. I de första två utgåvorna körde jag en novell (med många bilder) med en hjältinna som heter Dakota Jane. Hon fick också det första omslaget. Nu under sommaren har jag jobbat på att uteckla en ny hjältinna och en story om det finns i det numret. Inom några veckor trycker jag en utgåva på 24 sidor. Den här gången heter hjältinnan Montana Blue. Jag har också gjort en liten film om dessa som jag har lagt upp på YouTube och som ni hittar på min hemsida KULTPORTALEN där allting finns. Det här är väldigt smalt men ni kan kolla in utgåvorna uppslag för uppslag och bilda er en egen uppfattning hurvida det kan vara nåt av värde eller inte. I princip så har jag inkluderat västerngrejen i mina utgåvor utan att ha haft en given publik för det, och anledningen har varit att jag helt enkelt vill ha så kul som möjligt med min hobby. Så om några kan hitta grejen nu, toppen! En grej som jag har roat mig med är att jag har layoutat ett gäng fingerade pocketomslag med Dakota Jane och Montana Blue, ungefär som sådana kunde se ut i kioskerna 1970. Det har varit kul att flika in dem i layouten. Sök upp KULTPORTALEN och kolla in läget. Jag svarar gärna på frågor.

MICKE ERIKSSON

Östersund

EvaG
0

Välkommen hit!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

byggarn30
0

Kul där retrofuture - riktigt snygga omslag.

Har du experimenterat med att göra om dom i photoshop så dom ser målade ut som då det begav sig?

F.ö. tyckte jag verkligen om den med Montana Blue bakom tunnan. Kändes riktigt genuin och gammal Skrattande

retrofuture
0

Tack EvaG, trevligt att vara här.

Tack för kommentaren byggarn30. Jag har ej velat göra om bilderna i photoshop så att de verkar "tecknade". Jag vet att man kan göra det, jag har publicerat några Xenatidningar med sådana omslag en gång i tiden (2000-2003). Det fanns pocketserier med vanliga fotoomslag i kioskhyllorna då det bagav sig (även deckare), så jag tycker att jag är rätt nära det som en gång var ändå.

Montana Blue har varit kul att skapa. Har haft två fotosessions för grejen med två olika outfits. Har massor av bilder. Finns även lösa planer på att göra en serie av den grejen också, vi får se.

Micke