Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettövrigt-om-vilda-västern
Läst 5894 ggr
Leffe
1

Vapen

Här är en lista på vapen som användesi vilda västern

Bowie-kniv
Colt Peacemaker
Colt Walker
Kentucky-geväret
Winchester
Remington
Derringer
Smith & Wesson
Springfield-geväret

Faxlin
0

mm, de hade fina vapen på den tiden. Min sambo har en revolver från 59 som han använder på de dueller som cluben har. Dock gjord som en startpistol då. Men den har varit riktig en gång i tiden, men är nu omgjord. Det är bra gjorda revolvrar i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[LucyInTheSky]
0

Dueller som klubben har?? Låter spännande.. Tell me more? =)

EvaG
0

Ja gör det!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Faxlin
0

Jag är medlem i High Chaparral Western Club. Och ja det är hela familjen med. Varje dag när vi är nere på hc så klär man upp sig till tänderna i western kläder. Och två gånger per dag så har klubben dueller på huvudgatan. Då träffas man och skjuter mot varandra för att se vem som skjuter snabbast. Då huvudgatan är full av besökare i parken så är det viktigt att man ropar högt och har koll så att ingen blir skadad. För även om man självklart inte skjuter skarpt så är det fara med hörseln, speciellt för barn och djur. Och går man för nära kan man få krutstänk och det gör för jäkla ont.

Under duellen så står en i mitten och ropar:
-Att skyttarna klara?

På var sida står då skyttarna. Mitt emot den som ropar (domaren) står även en extra domare som kikar om att revolvern verkligen dras upp ur höllstret och hjälper till att lyssna vem som skjuter först.

Detta är den lekfulla delen dr vi inte bryr oss om skjutna måsar :-) Nej men skämt och sido, det är inte så viktigt med att sikta rätt under dessa dueller.

Men sedan har vi även grill kvällar och då är det helt andra dueller. Då har vi en domare precis som på gatan, en extra som hjälper till att lyssna mitt emot. Och dessutom två sekundanter som kollar så att allt går rätt till. En sekundat per skytt, dess enda jobb är att kolla så att det inte fuskas och att man verkligen siktar på sin motståndare innan man skjuter.

Rätt roligt faktiskt. Även om jag hittills inte skjutit själv i en duell, jag har bara varit domare, extra domare och sekundant :-)

Audiatur et altera pars

EvaG
0

Gud vad kul och trevligt det verkar

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[LucyInTheSky]
0

Jag vill så till High Chaparral igen.. Min pojkvän har aldrig varit där så jag funderar på att dra med honom till sommaren =)

Låter mycket spännande med duellerna =)

Faxlin
0

#5: Det är super trevligt.

#6: Tycker verkoigen du ska släpa med honom dit. det är som sagt var en upplevelse. Vi tillbringar hela semestrarna där.

Audiatur et altera pars

Tatsja
0

Det fanns ju även en del som hanterade pilbåge bättre än en revolver. Fast de var i minoritet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

JanGBG
0

Oskyldig Hej

Vill inte verka som en"Besservisser" men verklighetens 1850 till 1870-tals USA revolvrar är inte särskilt bra kvalitet på! Framför allt de "Cap an Ball" revolvrar som användes tills de patronladdade kom på 1870 talet. Stålet i pipor och stomme var inte som de är idag på långa vägar. Men så var ju dras Svartkrut cirka 30 % sämre än det svartkrut som görs idag. LeffeD gör en liten uppräkning av vapen i verkligheten finns det flera tiotal revolver tillverkare i USA vid dena tid.

fespar
0

I mitt tycke är Kentucky-geväret det vackraste gevär som tillverkats.Egentligen skulle det kallas Pennsylvania-gevär då det var där som de tillverkades.Att de kom att kallas Kentucky-gevär beror på att President Jackson's frivilligkår i kriget mot Engelsmännen var mestadels jägare från Kentucky.Ni kommer väl ihåg låten Battle of New Orleans?"In 1814 we took a little trip along with Colonel Jackson down the mighty Mississipp'.We took a little bacon and we took a little beans and we caught the bloody British in the town of New Orleans".Deras skjutskicklihet gjorde vapnet känt.Hemligheten med att de var så effektiva var att pipan var räfflad!Detta gjorde att kulan spann runt på sin väg framåt detta bidrog starkt till gevärets effektivitet.Att det är en bra skytt som håller i geväret bidrar ju också en del till effektiviteten.

Leffe
0
JanGBG
0

FörvånadJa, Kentuky-geväret har många beundrare utan tvekan är det ett vakert vapen som också är välskjutande. Men det är inte lätt att skjuta med vapnet är mycket framtungt på grund av att pipan är så lång och kolven är så smäcker. Vinkel på vapnet gör att man väldigt gärna vill ha stöd när man skjuter med det, i jakt kan man ju ta stöd mot träd osv. Som militärt gevär är det inte lika bra, då är ju Hawkens-gevären bättre. Att Man andvände det både i frihetskriget och vid 1812 års krig samt vid Mexikanska kriget beror ju på att det var vad man hade. Men visst är dom vakra att se på. Ett PRAKT vapen med flintlås påträffades under en hög med lik i Alamo. Det brukar Kallas för Alamo-Kentuky, och man gör i dag kopior av det.

JanGBG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GladI ett inlägg under bästa film så kom Clintans Pale Rider upp där finns en scen där han laddar sinna vapen, han har en New Army -58 cap&ball revolver, alltså en slaglåsrevolver med tändhattar och löst krut. MEN HAN HAR EN KONVERTERINGSSATS till patronladdadt, som gör att han kan skjuta med patroner. Detta var mycket vanligt i verkligheten man gjord tusentals satser av olika modeller och konstruktioner.

Kan inte låta bli att bifoga min egen konverteringssats precis en sådan som Clintan har.Skrattande

byggarn30
0

#13 - snygg… Säkert hans egen. Clintan ägde sina egna revolvrar och var en mycket begåvad skytt. Har inte tiondelarna i huvet men han drog verkligen snabbt. Så de scenerna där han drar och skjuter är inte fake på något sätt…

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har ni en låt om vilda västern!

Skynda långsamt så går det fortare.