Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettövrigt-om-vilda-västern
Läst 1610 ggr
JanGBG
0

Colt .45 SAA "The Peacemaker"

När Samuel Colt var död så kom Colt fabriken med sin berömda model .45 LC Singel Action Army Revolver.

Det var ju så att Samuel tyckte inte om patronladdade vapen och Colt var alltså sist av de stora att komma ut med sin model år 1873. Vilken ödets ironi att det vapen som folk i allmänhet förknipar med Colt det tyckte han inte om och hade inget med konstruktionen att göra. Vapnet som man sa om "Gud gjord mäniskor lika men Samuel Colt gjorde dem jämnlika".

Det blev en stor sucse och en av västerns arbetshästar när det gäller vapen.

När man läser om dem så kommer mycket roligt fram, då den var väldigt lätt att gå av så villade hannen ofta mot en tom kammare, vissa hade den kammaren som sin reservbank, man hade en 20 dollar sedel ihoprullad där.Guld i mun

Vad tycker du om Peacemkern?

Leffe
0

Det är ett vapen jag hört talas om mycket och detta med en tom kammare är också välkänt för mig. Det är väl ett av vapnen jag hört mest om

Cowboy
0

Det är ett trevligt vapen. Även moderna replikor tillverkas numera. Ruger Blackhawk av den första modellen laddas också lämpligen med 5 patroner för att bäras laddade med säkerhet.

Kolvens form gör att revolvern är snäll at skjuta med även i kraftiga kalibrar.

JanGBG
0

GladJa. morderna replikor finns ju av många modeller, men om dom ska gå att sålja i USA, så brukar dom bugga in en säkerhets spärr i halvläge, och då försvinner ju behovet av en tom kammare delvis.

Fast jag tror att Cowboy Action Shooting folket kräver en tom kamare när dom drar från hölster av säkerhets skäl.