Bästa filmen
Vilken westernfilm har gjort mest intryck på dej och som verkligen har blivit kvar i minnet?
För mej är det "De jagade" som handlar om hur ett banditgäng kidnappar en kvinna för ledaren tror hon är lärarinna och ska lära honom läsa. Kvinnans man med andra jagar dem. De dödar dem en och en. En blodig film, men en sorgsen film och väldigt spännande med bra skådespelare.
För mig är det De red för livet. Även den är med Gene Hackman. Handlar om en hästkapplöpning och fritagning av en fånge.

NU BLIR DET RIKTIGT SVÅRT! Jag kan inte ta ut en film!
Det måste bli fyra filmer för jag kan inte välja
"Appalosa" "Mannen utanför lagen" "De skoningslösa" "De red efter Guld"
Varför väljer jag dem! JO, för alla gör på något sätt upp med företeelsen "Revolvermän" och sätter den lilla människans rätt i centrum.
Jag kommer inte ihåg att jag har sett "De jagade" så det blir till att skaffa den.

Sheriffen (Hign Noon)
Dels är det en bra historia, om hur få människor verkligen är beredda att hjälpa till när det behövs, dels är det en av de få filmer filmade i mer eller mindre realtid, som faktiskt kommer undan med det, och dels så är filmmusiken bland de bästa..
Pale Rider ligger bra till också. Även här hur folk ofta är ovilliga att gemensamt ta tag i smutsjobbet, och är beredda på att backa, eller lämna över till någon de föraktar.

Pale Rider, där finns något som jag aldrig sett på Västen film för men var väldigt vanligt i verkligheten!
Hjälten har en New Army -58 med en konverterings sats som gör att Slaglåsrevolvern (Cap and Ball) blir patronladdad, alltså trummor som man stoppade patroner i och så bytte man hela trumman när man laddade om.
Det är nästan omöjligt att välja ut en enda film av alla man sett.
Det är många som varit väldigt bra, men John Wayne-filmen
Förföljaren (The Searchers) är en av mina verkliga favoriter.
Delvis för att den är filmad i Monument Valley. Jag har varit där
ett par gånger och senast sept. 2008 gjorde vi en ordentlig rundtur
med en navajo som chaufför o guide. Monument Valley är ännu
mera storslagen i verkligheten och det är mycket man känner igen
i filmerna därifrån.

#0 Jag kollade faktiskt "De Jagade" idag. Spelade in den från TV för ett tag sedan, och det passade nu. Dock så var det inte grejen för mig. Visst, Oliver Reed och Gene Hackman är bra, och Candice Bergen kan till och med glufsa i sig persika och vara vacker som en soluppgång, men våldtäktsscenerna får mig att må illa. Jag har lite svårt att förstå varför man i så många filmer på sent 60 och tidigt 70-tal verkade tycka att det var en intressant ingrediens i film. Och det blir inte bättre i filmer som har det med 4 gånger, som den här. Måste säga att jag inte kände sympati med någon i hela filmen.
Den gode, den onde och den fule är nog favoriten här hemma. För både son och mig
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Svårt att svara på. High Noon, Young Guns, Unforgiven, Tombstone, The Man Who Shot Liberty Wallace, The Shootist… Åh, kanske framför andra: Rio Bravo.
Magnus.

2 stycken serier faktiskt, men det spelar väl ingen roll:)???
Familjen Machan och Dr. Quinn=)..
Höstlegender är ju en rätt bra western-film.
Vill man se en western film med mycket slagsmål/pistoler och humor så rekommenderar jag The Troublemakers med Bud Spencer & Terence Hill från Trinity -filmerna