Hur var det egentligen?
När man öppnar en sådan här Inlägg bör man ju kanske ha mörka glassögon så man inte blir igenkänd!
Men verkligheten är att jag är ett riktigt Western-fans men vill gärna veta sanningen den historiska alltså!
I verkligheten var ju de flesta revolverstrider bakhåll av ungdoms förbrytare i skinkläder och sporrar som inte hade några socialarbetare som skyddade dem från att bli ner mejade av hårdförda polismän utan samvete. Den bistra sanningen är att polismän stod nog för de flesta dödsskjutningarna i de så kallade "Cow towns".
Att de stora namnen så som Billy the kid, Jesse James, Pat Garret, Vilde Bill osv alla så dog dom i rena bakhåll! Dom blev mördade utan tvekan, skjutna i ryggen de flesta!
När vi ser på film är dom flesta kläda i granna fina kläder, men titta på fotografierna från förr så är ju både kvinnor och män klädda som "Luffare"
Men visst tycker jag att man får klä ut sig i lite fina Västerkläder eller som jag gör skjuta med vapen som skulle kosta en riktig covboy fler årslöner.
Bara man kommer ihåg att det vi gör är en lek och verkligheten såg hellt annorlunda utt.
Visst det syns ju också på en del bilder som är inlagda här. Du har helt rätt
Vilda Västern iFokus ska vara en blandning av den riktiga historien och den förskönade sidan som på filmer. Alla har vi olika inriktningar och tankar om vilda västern som ska få komma fram här på sajten. Det är bland annat därför vi har sådan blandning i forum- respektive artikelgrupperna. Jag själv är ganska intresserad av den gamla västern, men gillar att se filmer och läsa pocketböcker. Andra är intresserade av filmerna. Det kan som du säger i #0 att man ibland kan påminna om att verklighet och dikt är två olika saker.

Klart det är viktigt att komma ihåg att verkligheten skiljer sig från historierna. Men så är det alltid. Oavsett vad du kollar på för tidsepok.
Men att lyfta fram dem båda är det inget fel i :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tillhör dem som gillar den uppromantiserade osanningen. Gillar västernserier på TVn och västernfilmer. Snygga killar och hjältar.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Ni har rätt i att man kan lyfta fram båda sidor, det är inget fel i det bara man inte blandar ihop det för sig och tror att det var som i filmerna.
När jag har haft visningar av "Äldre Vapen" i den skytteklubb som jag är medlemm i för nya skyttar. Får jag många kommentarer om just Väster-vapen, folk blir väldigt förvånade när man berättar den historiska sanningen för dem. Dom har nästan alltid en uppfattning som dom fått via film.
En komplimang till GittanL som är rak och säger som hon tycker. Men jag kan ju inte låta bli att kontra. Vilde Bill lär ha haft damernas gunst, var nog en stillig kar på den tiden minst två revolverstrider med dödlig utgång för motståndarna utkämpade han om kvinnor med deras tidigare beundrare som han brädat, Så det fanns nog stilliga kar på den tiden också.
Varför kommer det inte fram att det fanns en del KVINNLIGA desperados? TEX. Bella Star och "Cattel Annie" samt "Littel Breeches". De två sista hette i verkligheten Annie McDougal och Jennie Metcalf. Annie och Jennie utkämpade faktiskt en eldstrid med den kände Sheriffen "Bill Tilghman.

Jag tror att anledningen till att det inte kommer fram så mycket om att det fanns kvinnliga desperados är för att i den uppdiktade världen så vill karlarna se sig som hjälptar och tjejerna vill också gärna se karlarna som hjältar. Snygga hjältar :-) Men jag måste säga att jag tycker om Cat Ballou just för att det är en tjej som säger ifrån och blir just en desperado :-)
Dock innebär inte det att jag inte tycker om de westernfilmer där killar är hjältar och allt slutar lyckligt. Jag bara tycker om blandningen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
För mig är Vilda Västern som EvaG säger en blandning mellan verklighet och försköning.
Alla tidsepoker har en annan historia än vad vi ibland låter komma fram. Men är det inte lite charmen i det hela?

Håller med er om att blandningen är det trevligaste.
För att visa min god vilja för att respektera andras åsikter, så vill jag lyfta fram två Western filmer som jag gärna ser (har dom på CD) fast ingen av dom håller sig till "historisk sanning"
"True Grit" och "Huka dig Rooster nu laddar hon om" båda med John Wayne
Skull gärna vilja höra litte åsikter om just dessa två filmer då dom hör till dem som jag gärna tar fram när jag känner att humöret behöver stärkas.
True Grit känner jag inte igen, men Huka dig Rooster är helt underbar.

"True Grit" bygger på boken "Mod i barm" och är första gången Rooster Cogburn dyker upp. Filmen heter på svenska "De sammanbitna" . Här får han en tonårs flicka att släppa på i ödemarken, men hon är nog så tuff som "The Old Lady" i den andra filmen.
Då har jag sett den. Den var inte dålig den heller
Jag har inget minna av någon av de filmerna, men skulle jag sätta mig framför dem idag, så kanske jag har sett dem.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
John Wayne är inte min starka sida.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld