Westernstad i Södertälje
Visst har det funnits en westernstad med byggnader och indianby i Enhörna, Södertälje? Är det någon som vet och kan berätta mer?
Jodå det har funnits. Jag har varit där flera gånger, men tror att det är borta sedan en del år tillbaka

Har aldrig hört talas om den. Synd att den inte finns mer.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Oh, där har jag haft riktigt roligt en gång i världen!
Jag själv är född och uppvuxen i Södertälje, men bor sedan 2002 i norrland. Och jag har aldrig varit där.

Vad trist det är när sådana ställen försvinner.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är nog Fort apache ni är ute efter. Dom la ner slutet av 80 talet, vet inte exakt vilket år.
Det är Fort Apache, tack. Tydligen finns byggnaderna kvar

Japp byggnaderna finns kvar. De körde tornerspel där 96, 97 och 98. Vad som händer där nu vet jag inget om..
Bara en del av byggnaderna är kvar…ägarna lever inte längre…(Bengt o Mikael Magnusson) Själv bor jag i närheten. Va med o Showade själv mellan 1982-1992….vet en del…!
//Leffe...
Skulle vara kul att få lite förankrat här. Jag var där många gånger, men tog inga bilder. Jag var ju så ung då. Kommer inte ihåg så mycket.
Var positiv -må bra
VORE KUL OM DET FINNS NÅN SOM HAR BILDER FRÅN SHOWERNA,VA MED I DOM SJÄLV,fORT APAHE VAR MKT BÄTTERE ÄN HIGH CHAPARALL, VI HADE ETT ÅR EN AV VÄRLDENS BÄSTA INDIANSHOWER.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom just på att ja kanske kan ha en del bilder, ska kolla mina allbum…men en videoinspelning har jag som visar delar av den show som spelades..men jagar runt här på nätet…
//Leffe...
Hittat en del bilder…men de går inte att ladda upp dom här..? Finns på Facebook..
//Leffe...
Har du kollat att de inte innehåller stora bokstäveri namnet och/eller å ä ö

vart på facebook?

Vart på Facebook?
Och är det någon som har aktuella bilder?
Vem äger det nu?
I mitt fotoalbum…men ja lyckades få in 2 bilder här…(dom andra axepterades inte…(trots redigering)…
Aktuella bilder är lite svårt då stället upphörde på -90 talet…de provades att sista åren (slutet -90 tal) övergå till Torner och Riddarspel…men gav inget.
Fastigheten ägs av en privatperson här i Enhörna. Huvudhuset är avstyckat och sålt sen flera år tillbaks…marken delvis styckad och sålda med nya hus byggda…"Västerngatan" med delar av kulisserna, finns kvar men väldigt nergånget…
//Leffe...

Vore kul att se hur det ser ut nu… Koordinater till google earth kanske?
59,24820
17,48515…kan de visa vägen??
(Har alldrig testat att få fram koordinater via Google…)
//Leffe...
Har föresten bokat in en stuga V 29 på High Chaparral i sommar…åkt nästan varje sommar dit för att uppleva gamla minnen, dels med familjen, vänner och bekanta, och med Mc:n på Swedish Bikemeet…vart där ca 18-20 ggr….även gäst-spelat där som "tågrånare" på -80 talet…
//Leffe...

#23 - Hittade det på Eniro:
http://kartor.eniro.se/m/aa6mB
Tyvärr ser man inte så mycket av flygfotot. Kanske värt ett studiebesök?
Kanske 12 mil från Norrtälje 

Kan berätta rätt mycket om Fort Apache.
Westernshowerna lades ner då Bengt Magnussons son Micke dog. Det var han som var eldshälen till westernshowerna på slutet. Istället så satte Bengt då upp en medeltidsshow. Efter det att Bengt dog så tog dottern över och driver det än idag. Men nu är det bara en privat gård som inte har någon allmän uppvisning.
Under ett antal år så arbetade jag med showen. Jag slängde mig ut för tak, fightades och släpades efter häst. Som stuntman och skjutglad kille var det underbart att få leka cowboys och indianer på ett mer avancerat sätt än som barn.
Har mycket bilder därifrån och funderar på att införskaffa en negativscanner så att dessa bilder kan läggas upp.
Men de kommer nog då att läggas på min facebook sida.
#27 Du får gärnsa lägga några bilder här också
#27 Instämmer med inlägg 28.

Varför finns det ingen Västerstad/show/klubb nära GBG?
Tycker det är orättvist?
Det finns väl bara i Småland och en norrut.
Får jag berätta lite om Bengt Magnusson, han som en gång byggde upp Fort Apache? Jag kände honom lite en gång i tiden och tänker ibland på honom och jag tycker det vore synd om hans ganska så spännande liv och leverne bara blir helt bortglömt med tiden. Bengt var en man med många fingrar och det här berättade han för mig över ett glas whisky:
Bengt var uppvuxen med sin mor i Huddinge, på den plats där nu Huddinge kommunhus står. Då var det rena rama landsbygden. Militärtjänstgöringen gjorde han på K1 och där började hans livslånga förtjusning för hästar. På 50-talet fick han arbete på någon slags resebyrå i Stockholm och det var årtiondet då chartertrafiken började se dagens ljus, svenskar började flyga med propellerplan för att upptäcka den stora världen. En av Bengts uppgifter på resebolaget var att flyga till olika platser i världen för att "reka" och hitta nya resmål. Minns att han bland annat hade besökt Acapulco och Rio de Janeiro och minst tusen platser till. Bengt och en man till på resefirman fick också i uppgift att försöka lobba för att fotbolls-VM 1958 skulle förläggas till Stockholm. Uppdraget lyckades som bekant och för provisionen Bengt erhöll efter lyckat uppdrag köpte han en sommarstuga ute i Enhörna till familjen.
Efter flera års pendling från stugan i Enhörna in till firman i Stockholm med slips och kavaj kände Bengt att han hellre ville stanna kvar på landet. Staden och resorna lockade inte längre. Han köpte då en större gård som var till salu, Glastäppans gård, och skaffade ett par hästar för eget bruk. När han och frun funderade över vad de skulle kunna hitta på för att försörja sig på gården, så sneglade Bengt på Big Bengt´s High Chaparall men fokus skulle ligga på bokade middagar och företagsevent. Det var sånt som skulle ge dem "reda inkomst". Ingen av dem kunde egentligen laga mat men med tiden blev det bättre och bättre. Westernshowerna växte också de med tiden och syftet med dem, enligt Bengt själv, var att göra reklam för eventföretaget och att kunna kombinera hans eget hästintresse med showerna och företaget. "Alla tror att jag är nån jävla westerndåre, men det har jag faktiskt aldrig varit" sade han en gång.
Bengt härskade självsvådligt ute på sin gård, nästan som en sheriff och tog ogärna råd från andra. Jag minns att jag mötte honom första gången ridandes på en enorm häst i en skog nära hans gård. Han stannade hästen, kramade om bössan han hade i ena handen, spände ögonen i mig och frågade med sin tordönstämma: Vem är du?! Vad gör du här?! Bengt kunde vara mycket respektingivande när han var på det humöret. Men han hade så många fler sidor än så: han var påhittig, företagsam, målinriktad, snål, generöd, fantasifull, klurig, hjälpsam, beläst och en fin och ärlig vän OM man höll måttstocken.
När hans son Micke dog så tragiskt ung, följde ett tungt och svårt sorgeår för Bengt och hans familj. När det året var slut bestämde han sig ändå för att försöka leva vidare och det gjorde han genom att börja bygga upp något nytt ur ruinerna av den gamla westerngatan som hade stått tom under de fyra år Micke var sjuk. Bengt hade bl.a sett ungdomsprogrammet "Salve" på TV och hade snappat upp att medeltiden hade kommit på modet. Bengt bestämde sig helt enkelt för att medeltiden skulle komma till Glastäppan. Med en rasande fart drog han igång sitt nya projekt. Han kontaktade bl.a några tornerspelare från riddarsällskapet Frilansarna som kom dit och lärde honom konsten att "tornera". Han snickrade svärd till besökande barn och sydde kläder till dem av jutesäckar. Han hittade på olika lekar och skrev en liten medeltidshistoria som skulle utspelas av honom och av besökande riddare inför publik. Kungarollen var förstås hans egen och gud nåde den som kom med invändningar mot det! Eller med invändningar överhuvudtaget. Hade man sådana måste man tänka ut ett smart sätt, så han trodde han hade kommit på lösningen själv. Bengt letade efter medltida matrecept, provlagade honungsgriljerade revbensspjäll och kokade medeltidssoppa, sålde några medeltidsevent till gamla stamkunder och sågade till trätallrikar för folk att äta på. Undertecknad (som inte kunde sy) sydde medeltida flaggor och målade vapensköldar för glatta livet som skulle smycka restaurangen och dölja det gamla westernstuket så gott det nu gick. Det var lätt match att hjälpa Bengt för han blev så glad och tacksam, även om han hade ett mycket kargt sätt att visa det på alltsomoftast.
Det blev väl ingen jättesucce av de här nya medeltidsshowerna direkt, det varade väl en sommar, men vi som deltog hade kul och det bästa av allt: Bengt orkade leva vidare ett par år till trots sin sorg. Han hade återigen lyckats med det han hade föresatt sig och det var förmodligen gott nog för honom.
Nu är Bengt död. Jag önskar att jag hade kunnat få träffa honom innan han dog för att säga att jag tyckte att han passade alldeles utmärkt uppe på hästryggen i sin tjusiga kungakrona på Glastäppans Gård. Han var unik på många sätt. En svensk, sällsynt excentriker med all den äran.
#32 Mycket intressant läsning. Tack för det
Har själv barit några ggr som ung grabb och sett westernshowerna som Bengt hade på Fort Apache. Gillade stället för det var ungefär samma stil som dåtidens High Chaparral i Småland. Jag har jobbat som tågrånare och pälsjägare på Chappen i många år och hade Fort Apache funnits nu med så hade jag nog jobbat där åxå. Synd på såna här unika ställen att dom antingen blommar upp helt eller sakta dör bort. Kan ju själv lägga ut en bild så får ni se mig som ung Cowboy ihop med "IDOLERNA" som jobbade för Bengt…
#34 Härlig bild. Var där flera gånger och njöt av show och "stad". High Chappen har jag aldrig besökt tyvärr.
Då tycker jag att du LeffeD ska besöka High Chaparral nån gång om du är minsta intresserad av western-epoken…kan varmt rekomderas även om jag inte jobbar där längre :-)
High Chaparral är en upplevelse.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#36 Får kolla om jag kan få riksfärdtjänst dit.

Hej
Trots att gubben är 70 bast, så har jag tagit mig dit förra året, men då var det Muset som drog. När jag hade små barnbarn var jag där flera gånger på sommaren.
Jag har varit där en gång med sonen.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Jag var i Enhörna på somrarna som liten, min mormor hade sommarställe där.
Jag var i westernstaden ett par gånger, kan ha varit runt -76 -77.
Har åkt förbi uppe på stora vägen flera gånger under senare år när jag besökt mormors grav ute i Överenhörna kyrka och ofta tänkt på vad som hände med stället, nu vet jag! 🙂
Jag har ett minne av att en av stuntmännen förolyckades under en av showerna, någon som vet något om det?
Intressant läsning om glastäppan…
Tråkigt att det inte finns kvar längre, jag var med i några shower som barn, kom ihåg ett starkt ögonblick i indianshowen.. ( för mig då ) när jag skulle ut och samla ved med några andra och då skulle bli ormbiten,, och de skulle bota mig med att hugga mig i benet och dansa runt osv.. på håll så skulle det tydligen se mer verkligt ut.. en rolig tid.
Tror det var runt 87 eller 88 el 89. Tråkigt och höra med Bengt och micke,
känner igen Bengt på beskrivningen, micke var som jag minns det jätte snäll, Jag minns en schäfern också som vaktade gården .. den var lite läskig..
Jag vet att min mor var med i showerna det året, både som sheriff och " glädje flicka på salongen, och vidare som kavallerist på indian showen.. Jag vet att det skall finnas en film på showerna men det är ju så länge sedan att det torde vara på vhs och i nån gammal låda på föräldrarnas vind kanske, ska kolla upp vi nästa tillfälle :-)
Hittar jag det så ska jag försöka lägga upp det :-).
Mvh Andreas
Ja gör gärna det