Etikettdjuren
Läst 14823 ggr
EvaG
2010-03-01, 17:17

Bisonoxen

bisonoxe.jpg

Det uppskattas att det till 1860 fanns cirka 60 miljoner bisonoxar på den amerikanska prärien. Indianerna jagade bison för att få mat och skinnet användes till kläder med mera. Det fanns även vita jägare som jagade bison också bland annat för skinnets skull. Det var en okontrollerad jakt och mängden av bisonoxar minskade. Vid slutet av 1800-talet var bisonoxarna nästan utdöd. De jagades till så nära utrotning man kunde komma och 1894 fanns bara 800 kvar.

Att minskade så drastiskt berodde på att omkring 1870 övergick man till systematisk utrotning för att indianerna inte skulle kunna jaga och därmed svälta och frysa. På så sätt kunde man tvinga in indianerna i reservat och de blev beroende av bidrag från den federala regeringen. Det var de stora järnvägsbolagen och USA:s armé som i samarbete organiserade utrotningsjakten.

Järnvägsbolagen tog hand om det praktiska fältarbetet och de betalade jägare för att skjuta hela hjordar till sista buffeln även om man sedan inte klarade av den kommersiella hanteringen. För varje bisonskinn som kom ut på marknaden hade tre till fem bisonoxar dödats.

bisonoxe02.jpg
Ett berg av bisonskallar, cirka 1870

Arméns ledning stoppade alla försök att den politiska vägen sätta stopp för utrotningen. General Philip Sheridan var mycket aktiv i detta sammanhang. President Ulysses S Grant gav sitt stöd för utrotningslinjen under de år som blev avgörande för beståndet. Han stoppade en lag som godkänts av kongressen och som skulle räddat bisonbeståndet.

Den mest kände buffeljägaren var överste William Cody - Buffalo Bill. Han sköt 4000 bufflar på 18 månader.

bisonoxe03.jpg

Idag finns troligtvis 350 000 bisonoxar.

Källa: Svenska Wikipedia 1/2 2010

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\_ **_Var rädd om dem du älskar \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\__** Medarbetare på Vilda västern iFokus
Leffe
2010-03-01, 17:56

Man tänkte inte mycket på naturen på den tiden

Livet är en utmaning   Bilder från Skansen    Bussbilder  Bildblandning
Gittan
2010-03-01, 21:45

Fruktansvärt att de kunde göra på det sättet.

Var glad och må bättre! De vilda djurens värld
Tatsja
2010-03-02, 08:14

Jag håller med. Men inte tänkte de på konsekvenserna av detta dödande.

Väl mött, Tatsja Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Eine
2010-03-03, 11:05

Ligger helt i linje med hur vi gör idag.Människor är impulsiva,rent dumma vissa gånger och tänker bara på sig själva och handlar förstås därefter.Kommande generationer och hushållning av naturresurser existerar inte för vissa.Det är enbart att beklaga.Gråter

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Eine
2010-03-03, 11:07

Bra artikel för övrigtGlad.Vad tycks om puma,varg och andra westernrelaterade djur?Skulle väl vara passande med artiklar om dem?

Wassago
2010-03-06, 08:49

Har stått bredvid en fullvuxen Bison tjur en gång, snacka om stooor!! Dn får våran egna europeiska Visent att se liten å klen ut! Glad

Medarbetare på Reptiler iFokus
EvaG
2010-03-06, 08:51

Visst är de stora. Nästan gigantiska, men så är de nordamerikas största landdjur.

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\_ **_Var rädd om dem du älskar \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\__** Medarbetare på Vilda västern iFokus
Tatsja
2010-03-06, 08:53

Och vackra

Eine
2010-03-06, 09:11

#8 Ja visst är de vackra.Mäktiga!

EvaG
2010-03-06, 09:12

De kan vara aggresiva oxå.

Eine
2010-03-06, 09:22

#10 Ja det vet jag,man behöver ju inte pussa på dem som man pussar en rexSkrattandebara beundra på håll.

EvaG
2010-03-06, 09:24

När de till exempel kommer gående på vägen så ska man inte ens öppna bildörren.

Eine
2010-03-06, 13:23

#12 det skulle jag inte göra för något  djur,respekt måste man ha även för det vackra vilda.

Leffe
2010-04-19, 03:43

En bild som jag fotat

Leffe
2010-04-19, 03:44

En till

Eine
2010-04-19, 14:54

Men Leffe ,så modigt av digFörvånad

Stander
2010-04-20, 15:18

Det är verkligen imponerande djur. Jag har haft turen att se en stor hjord vid en resa i Custer State Park i Black Hills, South Dakota. Där lever djuren i full frihet och går helt fritt. Det blev trafikstockning och jag överdriver inte att det säkert var mer än 500 djur. Det kryllade av dem och det var en mäktig upplevelse där vi satt i bussen mitt ibland dem.

Även i Yellowstone-parken är det vanligt med bison men mer än ett 50-tal åt gången tror jag inte jag sett där.

Tatsja
2010-04-22, 09:23

Det är mäktiga djur. Jag skulle inte vilja möta dem live. Bara om jag satt i en bil som var säker.

Cahira
2014-05-29, 06:34

Jag har klappat en åringtjur genom ett stängsel. ❤️

Detta är ett av mina favoritdjur helt klart. Speciellt sedan jag fick se dom på bisonfarmen! Jag fick till och med mig en luddtuss bisonpäls med mig hem. Hon var så himla snäll den kvinnan! 

Dom ser riktigt lustiga ut framifrån men låt inte skenet bedras, de är så snabba och starka även i djup snö att nästan inget stängsel kan hålla dom inne om de sätter den sidan till. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. **Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 
Cahira
2014-05-29, 06:35

Tjurarnas horn pekar utåt….

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. **Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 
Cahira
2014-05-29, 06:36

Medans kornas horn pekar mer inåt/uppåt.

Cahira
2014-05-29, 06:37

Och kalvarna är sockersöta!

Cahira
2014-05-29, 06:39

Det är svårt att föreställa sig att många bisonoxar är inte renodlade bisons längre utan har nån % tamko i sig och därför har tappat storlek motför vad de var innan denna massdöd. 

Här är en femårig tjur. Han var INTE glad över att ha främlingar nära sina flickor. 

Var nog största vilda western upplevelsen jag haft. Satt på flaket av en pickup och skumpade runt och försökte få så många bilder jag kunde utan att trilla av.

Gittan
2014-05-29, 12:14

Cahira intressanta kommentarer och fina bilder.

Var glad och må bättre! De vilda djurens värld
Cahira
2014-05-30, 01:01

Tack :) Jag verkligen älskar detta djur. Så otroligt mäktig och faschinerande!

Både bison och vithövdade havsörnen ger mig rysningar av välbehag. ❤️

Upp till toppen