Annons:
Etikettdjuren
Läst 12845 ggr
EvaG
3/21/10, 2:42 AM

Quarterhästen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Quarterhästen är den mest använda hästen i USA inom westernridning och den ras som finns i störst antal över hela världen. Den är smidig, muskulös och har ett lugnt psyke. Rasen har fått sitt namn av att den är världens snabbaste häst på en engelsk kvartsmil (quartermile).

quarter01.jpg

Quarterhästens historia började under koloniseringen av Amerika, eller den så kallade Nya Världen under slutet av 1400-talet. Ett stort antal hästar fördes från Europa med kolonisatörerna bland annat spanska hästar men även berberhästar och arabiska fullblod som det fanns gott om i södra Europa under den här tiden. Dessa hästar blev grunden för många av de äldre amerikanska hästraserna. Engelska importer som korsades med ädla spansk-orientaliska hästar utgjorde sedan grunden till just Quarterhästen.

quarter02.jpg

Den mest betydande importen av brittiska hästar till Quarterhästens hemstat Virginia skedde år 1611 då en sändning med 17 hästar anlände till staten. Dessa 17 hästar var så kallade löphästar som tillhörde en stam med fullblodshästar som skulle komma att utgöra basen för det engelska fullblodet.

Genom korsningar och noggrann avel utvecklade man Quarterhästen som blev en snabb, mellanstor sprinterhäst, ett mellanting mellan arbetshäst och galopphäst. Namnet fick rasen genom att det var den snabbaste rasen i världen på en kvarts engelsk mil (quartermile). Under hela 1700-talet spreds Quarterhästen som en löpeld med sitt rykte om sig att vara den perfekta allroundhästen för både jordbruk, boskapsskötsel och som vagnshästar. Quarterhästen var dessutom billig i drift.

Under 1800-talet behövde pionjärerna en tålig och villig häst när de färdades västerut. Nybyggarna fick tag på hästar i vilt tillståndsom härstammade från dessa hästar som kom från Europa. De hade parat sig med bland annat vilda Mustangs. Denna nya hästras hade en naturlig instinkt för att arbeta med djur. Instinkt att beskydda andra djur. Den hade en förmåga att snabbt kunna förutse det andra djurets nästa rörelse och reagerade blixtsnabbt för att vända, mota eller en plötslig halt för att inringa till exempel en kalv som kommit bort från hjorden. Quarterhästen är en lugn och stabil häst som kombinerar styrka med atletiska förmågor. Rasen är snabb och kan starta nästan explosivt från stillastående till springande.

quarter03.jpg

Quarterhästen ska ha vaket och intelligent uttryck. De har korta och breda huvuden med liten mule. Knäna är platta och breda och Quarterhästar kan vara rejält breda över bakdelen, vilket ger mer styrka bakbenen. På grund av en del utavel med fullblod finns det smalare varianter.

Är du intresserad och vill läsa mer om westernridning så gå in å Westernridning iFokus.

Foto 2: Rumo

Källa: Svenska Wikipedia 21/3 2010

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Kjelle
3/21/10, 1:28 PM
#1

Verkar vara en härlig häst.


Gittan
3/22/10, 1:03 AM
#2

Det är en härlig ras.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[chouwa]
3/22/10, 2:18 PM
#3

Bra artikel om en fantastisk ras som ligger mig varmt om hjärtat.

JanGBG
3/22/10, 8:08 PM
#4

ObestämdFörklara för en som INGET kan om hästar.

Vad jag kan förstå så är detta ganska smä hästar! Men en ryttare + sadel + utrustning + vapen = minst 150-175 kg hur orkade dom?

Visst vet jag att Cowboys hade flera hästar som dom bytte av med, men var går gränsen? En fullvuxen kar kan ju väga 100 kg!

Min fråga är vad orkar en häst som denna att ha på sig under en dags ritt.

EvaG
3/22/10, 9:19 PM
#5

Quarterhästen har en höjd av runt 145 till 163 cm och en vikt på omkring 425 till 550 kilo. Den är i regel en robust och kraftigt byggd häst

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Linnea
4/7/10, 12:25 PM
#6

När jag första gången såg en quarter blev jag väldigt förvänad över hur liten den var. De ser mycket större ut på bild. Jag trodde de skulle var i storlek med min travare som är nästen 170 cm hög. Den jag träffade var var mellan 145 och 150 cm hög.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Cowboy
4/10/10, 1:58 AM
#7

Långa ben gör inte hästens rygg starkare. En fjordhäst kan bära 150 kg. De hästar som användes inom krigsmakten när Sverige var en stormakt var inte heller stora.

Molla
5/15/10, 3:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Passar på att tipsa om vår hemsida, en massa quarterhästar! Sveriges största uppfödare på quarter = Qalm Quarterhorses! =)

Bild på vår hingst Poco.

JanGBG
7/11/10, 6:42 PM
#9

Obestämd Får man ta upp den här tråden igen, alltså om Cowboy hästen.

Kan inget om hästar men har läst allt jag kommit över om hästen i Wästern nu på sista tiden.

Vad jag kan förstå så behandlades hästa väldigt hårt och inridningen av en boskapshäst var brutal och grym, den fick inte ta mer än tre dagar och inridaren fick 5 dollar per inriden häst. Boskapsägarna betalade inte mer än 35 dollar per häst? På boskapsdrivningarna så fick dom som hade hand om hästarna mindre betalt än dom som skötte korna!

Cahira
5/29/14, 6:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Quarters brukar ligga mellan 143-150 men har sett större individer än så. Quarterhästar får användas i American Paint Horse avel och det finns då speciella regler för hur dessa föl ska registreras. 

Vi har en paint som har quarterblod i sig, är registrerad och har nästan inget vitt alls vilket förvånade mig när jag lärde mig om detta. De flesta paints jag vet har mycket vitt men de kommer i lite vitt med. :) 

Vi har även en "halterbred" quarter som då är showtypen och de ser ganska så annorlunda ut. På bild är Painthästen Piper tagen häromdagen och quartern syns i bakgrunden. Piper är 143 och Tindra är ca 150. 

Westernridning och ranchlivet är utdöende då det är sån rejäl brist på hö varje år. Mycket trist.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: