Vilda Västern iFokus

Vilda Västern

Etikettlegender
Läst 8175 ggr
medde
5

Eldstriden vid O.K. Corral

30 sekunder varade en eldstrid en tidigt onsdagsmorgon bakom ett stall. Men den är nog den mest omtalade och kända elstrid från vilda västern historia. Varför? Jag tänkte vi skulle ta och titta lite närmare vad som hände och vilka som var med i dennna eldstrid.

Vi tar oss till en tidigt onsdagmorgon den 26 oktober 1881, och vidare går vi till en tom tomt bakom ett stall. Där möttes det upp nio stycken revolvermän, som skulle drabba samman i eldstrid som skulle vara endast i 30 sekunder och på dessa få sekunder skulle hela 30 skott avlossas.

Männen som var med och deltog i eldstriden var några av vilda västerns mest kända legender  Wyatt Earp, Morgan Earp, Virgil Earp och Doc Holliday som stred mot Billy Claiborne, Frank McLaury, Tom McLaury, Billy Clanton och Ike Clanton.

Men varför startade och varför hände denna strid? Det sägs att det ska ha funnits både politiska, äffärs och även ideologiska skäl. En hel del orsaker med andra ord. Bröderna Earp sågs av sina fiender som skojare som drev igenom, på ett obarmhärtigt sett, stadens affärsintressen.

Bröderna Clanton och gänget runt dom sågs som boskapstjuvar och mördare.

Nu till en av faktorerna som startade upp händelsen. Det ska ha varit ett diligensrån som ska ha skett under maj månad 1881. Två stycken ska dödats under rånet. Det togs in huvudmisstänka i fängelse för rånet, men dessa lyckades att rymma. Det olika anklagades för rånet, där ibland Doc Holliday, som blev utpekad av sin dåvarnde fästmö. Men hon drog senare tillbaka sitt utpekande. Wyatt Earp kämpade för att ställa dom skyldiga inför rätta. Då det skulle nog med all säkerhet öka hans chanser till att få bli county sheriff. Han försökte med tvång att få Ike Clanton att gripa några av dom misstänka. Det här gick inte Ike Clanton med på, vilket då ledde till en ganska stor osämja mellan bröderna Earp och Clanton.

Det hela resulterade med att det blev hel del osämja och gräl mellan gängen Earp/Clanton, som till slut gav upphov till händelsen som lever än i dag som: Eldstriden vid O.K. Corral!

Den då varande pressen och dess journalister skrev att det fanns flera cowboys inne i Tombstone som drev runt med vapen. Det sägs att Ike Clanton försöke få en uppgörelse med bröderna Earp.  Det fanns en obligatorisk inlämning av vapen i Tombstone, vapnen skulle lämnas in till den lokala myndigheten. Det här var ett sätt för Earp som försökte upprätta en ordning i staden.

Earp gjorde beslutet att konfrontera Ike Clanton och hans gäng för att förmå dom att lämna sina vapen. Han hade till hjälp sina bröder, och även Doc Holliday. Nu gavs sig männen i väg till den tomma tomten bakom stallet.

Enligt sägen så ska Virgil sagt "Upp med händerna, jag vill ha era vapen!" Varpå att en eldstrid startar upp. Doc Holliday klarade sig ganska väl och fick endast små skador, Virgil och Morgan skadades svårt och Wyatt klarade sig utan skador.  Ike Clanton var i det hela obeväpnad och det var ju även han som ville ha en uppgörelse, han lyckades fly oskadd ut ur det hela. McLaury bröderna dog i striden och så även brodern Billy Clanton.

File:Ownwspok.jpg

Bröderna Earp och Doc Holliday kom att anklagas efter eldstriden för mord. Men vid dom inledande förhandlingarna så ansåg den dåvarande fredsdomaren om att det inte fanns nog och tillräckliga bevis för att kunna ha en rättegång.

File:Mclauriesclanton.jpg
Bröderna McLaury och Billy Clanton

Men det slutade inte så bra ändå. Morgan Wyatts bror mördades och vid samma tillfälle blev Virgil svårt skadad i vänster arm. Denna händelse startade Wyatt och Doc Holliday upp en personlig vendetta mot dessa män som låg bakom händelsen. Dom lyckades spåra upp männen bakom händelsen och ta sin hämnd genom att döda dom.

Den här händelsen som skedde under denna tidiga onsdagsmorgon i oktober 1891 har filmats i många olika varianter. Man kan finna händelsen i bland annat i dom här filmerna

Frontier Marshal
Tombstone, the Town Too Tough to Die
My Darling Clementine
The Life and Legend of Wyatt Earp
Gunfight at the O.K. Corral
Doctor Who // The Gunfighters
Hour of the Gun
Doc
Tombstone
Wyatt Earp

Mvh medde

Är du sugen på att läsa mer?

Finns det en riktigt bra artikel från EvaG. Den artikeln tar upp en av personerna jag just skrivit om. Wyatt Earp!! Klicka dig gärna in på länken och läs

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
0

Finns det någon annan eldstrid som är så känd? Bra skrivet.

Catwoman
0

Visst har jag hört talas om det här och visst kände jag till att det fanns filmer. Men inte kände jag till allt det som förklaras i artikeln. Tack för informationen.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

medde
0

#1 Tror inte det i alla fall då det gäller denna epok.

#2 Tack=)

JanGBG
0

SkrattandeEn mycket bra Artikel medde.

Det finns så mycket att säga och så mycket detaljer att lägga till.

Men jag avstår då du har rätt i alla stora drag.

En liten detalj "Flat-Nose Kate" hette Holidays fästmö.

Gittan
0

Vad bra du skrivit medde. Mycket intressant. Jag gillar filmen Wyatt Earp.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

Vad bra och enkelt du skrivit och väldigt intressant

Medarbetare på Vilda västern iFokus

medde
0

#4 Tack. Visst finns det mycket och många detaljer. men då blir det en liten roman, och jag som dyslektiker blir det tungt.

Men en sak rättar jag till om jag får i ditt inlägg. Doc Holliday´s flickvän kallades för  Big Nose Kate.Flört Men ett av hennes riktiga var bland annat Mary Katharine Haroney. Hon levde melllan åren 7 nov 1850/ 2 nov 1940.

Mvh

JanGBG
0

Skäms

Rätt ska vara rätt, där slant pennan.

Även jag är dyslektiker, så jag förstår vad du pratar om. Men jag fick ett råd en gång "Sluta aldrig skriva, dom som vill förstår dig nog ändå".

Håller med dig det är jobbigt, man "ser" själv att det är fel, men vet inte vad det är som är fel.

medde
0

Så det kan bliFlört…Men visst är det jobbigt stundtals. Speciellt då man får "pekpinnar" men jag gör så gott jag kan..

[Laban01]
0

Jag satt faktiskt och såg på "Sheriffen i Dodge City" (originaltitel: Gunfight at the O.K. Corral) från 1957 med bland annat Burt Lancaster och Kirk Douglas i nättras, och tycker inte alls att den beskriver händelsen på samma sätt som du medde gjorde i den här artikeln. Även om filmen i sig var helt okej tyckte jag att det var en liten besvikelse att man inte fick veta mer om vad som föranledde till händelsen på ett bättre sätt. Det gör du mycket bättre här, så du kanske borde göra en egen filmversion av händelsen… Skrattande

medde
0

Tack Skrattande

Leffe
0

#10 Tycker som dig angående filmen

JanGBG
0

ObestämdSka jag vara ärlig så är just den filmen en av de mest för ljugna filmerna om Striden.

I ärlighetens namn så måste man se den som en uppgörelse av två MAFFIA gäng. Trots att ena sidan var poliser.

Den bästa filmen är en drama dokumentär som heter "The Wild West" gjord av USA historiker på uppdrag av BBC.

En annan strid av omfattning är ju striden i Coffeyville 1892 5 oktober när Bröderna Dalton skötts ner av uppretade stadsbor som inte ville bli rånade.

Facit = 4 döda stadsbor + två Dalton Bröder + 2 kumpaner = 8 döda.

Endast Emmet Dalton överlevde och fick 15 år i fängelse.

Playja
0

Kollar era kluringar och dök på den här artikeln som var kul & fyndigt skriven. 🙂  Bra jobbat medde!  👍

*viskar tyst*  Skall årtalet verkligen vara 1981? (står 2ggr i början på artikeln)

"Vi tar oss till en tidigt onsdagmorgon den 26 oktober 1981"

" Det ska ha varit ett diligensrån som ska ha skett under maj månad 1981."

*kramar om medde*  😃

Gittan
0

#14 Viskar tyst tillbaka: Tack har rättat det. Hade det hänt 1981 och jag då var cirka 6 år borde jag hört mamma och pappa prata om en så stor händelse, men det kommer jag inte ihåg att de gjorde😃 Däremot vet jag knapp 8 och 9 är nära varandra.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

JanGBG
0

Det är lätt att pennan slinter på årtal.

Tänk vad många uppgörelser det var!

I dag när dom gör upp i "Biskopsgården" med pistolerna är inte lika roligt.