Annons:
Etikettövrigt-om-vilda-västern
Läst 7012 ggr
denstore
2013-11-20 16:08

Försäljning av replika-Colt

Någon som vet var man ska sälja en replika-revolver? Som jag har förstått det, så har t.ex. Tradera bestämt sig för att stoppa all försäljning av "vapen-relaterade" saker.

Jag har haft den i många år, men numera ligger den bara i en skrivbordslåda, och så fort jag lägger den någon annanstans gnäller frugan om att hon egentligen inte vill ha den i huset. Kvittar om jag ens försöker förklara att den är ofarlig. ;)

Den borde vara perfekt för någon som sysslar med reenactment eller liknande. Det är en italiensktillverkad Colt 1860 Army.

Annons:
[peter54]
2013-11-20 18:26
#1

Jag förutsätter att det handlar om en icke skjutbar replika, för om den är skjutbar är den licenspliktig. Enklast är väl en vanlig annonssajt som Blocket.

denstore
2013-11-20 19:34
#2

Nja, det ä en icke avfyringsbar. Eller ja, det är pluggad pipa och hål mellan kammarna i trumman. Men till skillnad från billiga replikor, så är ju delarna här i stål och mässing, medan det billiga krafset oftast är i "vitmetall", som väl oftast är någon zinklegeringen. Blocket är kanske en ide. Men samtidigt funderar man ju hur många seriösa som letar efter sånt här på blocket.

[peter54]
2013-11-21 09:44
#3

#2 Nu blir jag nyfiken. Jag har själv några spanska prydnadsreplikor och de är, som du säger, av någon annan metall, vet inte riktigt vilken. Det är inte "vitmetall" för då skulle inte mekanismen fungera/hålla.

Om din replika är av stål, vad hindrar att man brotchar upp pipan och byter trumman och får en skjutbar revolver? Vad menar du egentligen med "hål mellan kamrarna"?

När det gäller försäljningsställe, tvivlar jag på att du kan sälja den på en vapensajt, men det är väl bara att testa, går det så går det, annars är det typ Blocket som gäller.

🙂

denstore
2013-11-22 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ursäkta det sena svaret.

Det finns alltså hål frästa i kammarna, in mot centrum, som förbinder dem. Syns inte vid en första granskning.

Den är rätt fin, i min mening. Blånering och ythärdningar ser ut som originalet. Om något, så är nog gravyren på trumman lite suddig. Skulle gissa på att det är en maskingravyr.

Här är ett par bilder. Kass kvalisort, men jag orkade inte plocka fram kameran.;)

'

denstore
2013-11-22 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
byggarn30
2013-11-22 19:37
#6

Prisidé?

Annons:
denstore
2013-11-22 21:14
#7

Tja, jag betalade runt 1500 danska för den, för 25 år sedan, så inte mindre i alla fall. Runt 2 papp, så skulle jag kanske kunna hålla tillbaka tårarna. Vill dock påpeka att även om den är i bra skick, så har den ju funnits med på maskerader och teaterscener under mitt ägande, och har självklart någon liten skråma.

JanGBG
2013-11-25 19:11
#8

# 7 du bör vara lite försiktig med denna typ av vapen.

Det är troligen en "Skjutbar replika" som fått  vad som kallas "teater utförande". Den går inte att skjuta skarpt med men fungera att skjuta tändhattar med. Det smäller bra och ryker lite!

Titta vem som gjort den!

Vissa "polismyndigheter"  ( Västra Götaland och Halland)anser att dom är " riktiga vapen som gjorts obrukbara" och ska då ha licens!

Så står det i Fappen.

Har själv riktiga revolvrar som gjorts obrukbara, har licens på dem. Ville ge en kompis en. Polisen i Halland nekade honom den!

Det kan bli svårt att ge sälja den. Försök genom en handlare.

denstore
2013-11-25 22:51
#9

Faktiskt redan såld. Satte ut den på blocket, och fick napp ganska omgående. Nöjd kund, och nöjd säljare. ;)

Leffe
2013-11-26 02:47
#10
Raggarn89
2015-04-04 20:50
#11

Hej, lite sent att fråga om detta men jag undrar vart jag kan sälja min Winchester replika? Den är pluggad. Har haft den ett tag nu och nu börjar den samla damm. Blir glad för något tips om vart man vända sig.

Upp till toppen
Annons: